Disputas: Frøydis Deinboll Myromslien

Cand.scient. Frøydis Deinboll Myromslien ved Institutt for Patologi, Fakultetsdivisjonen Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): ”Endocytosis and downregulation of the epidermal growth factor receptor in control of growth factor signaling”

Professor Elena S. Kornilova, Institute of Cytology RAS, St. Petersburg, Russland
Professor Hege Thoresen, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo
Professor Thoralf Christoffersen, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Adaptorproteinene Grb2 og Cbl er essensielle for nedregulering av epidermal vekst faktor reseptor (EGFR), som ved overuttrykk er involvert i flere typer kreft. På overflaten av celler er det en rekke molekyler (reseptorer) som aktiveres når de fanger opp signalmolekyler fra miljøet rundt cellen. Dette setter i gang en kjedereaksjon mellom proteiner gjennom proteinfosforyleringer. Et kontrollert samspill mellom signalstoffene og deres reseptorer er viktig. Mange former for kreft skyldes at signaler som styrer celledelingen kommer ut av kontroll. For å kunne designe nye legemidler er det viktig å forstå hvordan signalene normalt blir slått av. I sin avhandling Endocytosis and downregulation of the epidermal growth factor receptor in control of growth factor signaling har Frøydis D. Myromslien studert endocytose av reseptor for epidermal vekst faktor (EGFR). Signalene fra EGF slåes av ved at EGF-EGFR komplekser rekrutteres til spesialiserte områder på cellemembranen (coated pits). EGFR fraktes deretter inn i cellen (endocytose) og styres via vesikulære strukturer (endosomer) til degraderende organeller (lysosomer) for nedbryting. Adaptorproteinet Cbl modifiserer EGFR (ubiquitinering) på celleoverflaten. Frøydis D. Myromslien og hennes medarbeidere har vist at adaptorproteinet Grb2 og Cbl fører til ubiquitinering av EGFR, og at dette er viktig for å rekruttere EGFR til cotaed pits i endocytose av reseptoren. De har også publisert data som viser at kontinuerlig Cbl-mediert ubiquitineringen og proteasomal aktivitet er nødvendig for effektiv sortering av EGFR til lysosomer. Disse dataene vakte internasjonal oppsikt og ble omtalt i Science i rubrikken ”Editor’s Choice”.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 13:09