Disputas: Helge Skulstad

Cand.med. Helge Skulstad ved Fakultetsdivisjonen Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): ”New insights into the function of normal and ischaemic myocardium. A clinical and experimental ultrasound study”

Overlege Terje Skjærpe, Medisinsk avdeling, St. Olavs Hospital, Trondheim
Professor Ketil Grong, Institutt for kirurgiske fag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Bergen
Overlege Drude Merete Fugelseth, Barnesenteret, Ullevål universitetssykehus, Oslo
Administrativ leder: Professor dr. med. Jan Peder Amlie, Medisinsk poliklinikk, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo.

Hjertelege og forsker Helge Skulstad har brukt en ny ultralydmetode for å påvise skadene av et hjerteinfarkt raskere og enklere enn før.
Hvert år innlegges 10-15000 pasienter med akutt hjerteinfarkt i norske sykehus. Hjerteinfarkt oppstår når en blodpropp tilstopper en av hjertets kransårer. Det blir et sår på hjertet slik at en del av hjertemuskelen dør eller får redusert funksjon. Etter et infarkt kan det gjøres utblokking eller bypassoperasjon for å gjenopprette blodsirkulasjonen. For å vurdere nytten av slik behandling, er det viktig å påvise restfunksjon i det infarktskadede hjertet. Dette kan nå gjøres enkelt og uten fare for pasienten ved bruk av ultralyd. Den nye metoden kalles Strain Doppler og viser om hjertemuskelen fortsatt har evne til å trekke seg sammen. Verken utblokking eller hjerteoperasjoner er ufarlige. Derfor er det viktig å være sikker på at man gjør noe godt for infarktpasienten ved å gjøre slike inngrep. Noen ganger er det riktigst å la være å utsette pasientene for dette og heller gi behandling med medisiner. Strain-metoden gjør det lettere for hjertelegene å foreta denne vurderingen. I avhandlingen har Helge Skulstad og hans medarbeidere ved Rikshospitalet vurdert flere nyere ultralydmetoder med fellesbetegnelsen vevsDoppler. Av disse er det demonstrert at Strain Doppler metoden er den beste ultralyd-metoden til å gradere funksjonen i hjertemusklaturen. Strain er også den beste metode til å bestemme utbredelsen av infarktskade. I tillegg til å påvise hjerteinfarkt kan metoden bl.a. brukes til å påvise trange blodårer til hjertet. Forskningsresultatene er vel anerkjente internasjonalt og har blant annet vært presentert i de prestisjetunge amerikanske fagtidsskriftene Circulation og Journal of American College of Cardiology.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 19. sep. 2007 10:07