Disputas: Kristine Wiencke

Cand.med. Kristine Wiencke ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): ”Genetic studies in primary sclerosing cholangitis”

Professor Roger Chapman, Gastroenterology Unit, John Radcliffe Hospital, Oxford, England
Professor Helge Waldum, Medisinsk avdeling, St. Olavs hospital, Trondheim
Professor Morten Ræder, Institutt for eksperimentell medisinsk forskning, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Kristine Wiencke har gjennom genetiske studier påvist nye sammenhenger mellom gener og galleveissykdommen primær skleroserende kolangitt. Den viktigste årsaken til levertransplantasjon i Norge er galleveissykdommen primær skleroserende kolangitt (PSC). Ved denne sykdommen fører betennelse i galleveiene til dannelse av arrvev og trange galleganger. Over tid utvikler pasientene leversvikt. De fleste pasientene har også tarmsykdommen ulcerøs kolitt. Pasienter som har PSC har betydelig økt risiko for å utvikle gallegangskreft. Den eneste behandlingen som kan helbrede PSC er levertransplantasjon. Årsaken til sykdommen er ukjent, men man vet at gener har betydning. HLA genene koder for molekyler som er viktige i regulering av immunsystemet og deltar i betennelsesprosessen. Det er kjent fra tidligere at HLA gener disponerer for utvikling av PSC. I sin avhandling ”Genetic Studies in Primary Sclerosing Cholangitis” har Kristine Wiencke og medarbeidere arbeidet med HLA genenes betydning ved PSC. I sine studier har Wiencke ytterligere belyst betydningen av HLA gener for utviklingen av denne sykdommen. Wiencke har også studert gener som regulerer utviklingen av arrvev i bl.a. lever og finner at spesielle varianter av de undersøkte genene finnes hos pasienter med PSC og ulcerøs kolitt. De påviste også spesielle gen-varianter hos pasienter med PSC som utviker gallegangskreft. Ny kunnskap om gener som disponerer for PSC vil bidra til bedre forståelse av hvordan og hvorfor noen utvikler denne sykdommen. Målet er ny og bedre behandling og mulighet for å identifisere pasienter med økt risiko for kreftutvikling slik at de kan levertransplanteres før de får kreft.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:55 - Sist endret 19. sep. 2007 13:12