Disputas: Astrid Alvik

Cand.med. Astrid Alvik ved Institutt for psykiatri vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Alcohol use before, during and after pregnancy; A population based study in Oslo, Norway

1. opponent: Fil.dr. Leg. psykolog Marita Aronsen, Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus, Göteborg, Sverige
2. opponent: Professor dr.med. Britt Ingjerd Nesheim, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Helge Waal, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Jørg Mørland, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Professor dr.med. Rolf Lindemann, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Barnesenteret

Lege og forsker Astrid Alvik har undersøkt bruk av alkohol og tobakk før, under og etter svangerskap.

I sin avhandling ”Alcohol use before, during and after pregnancy A population based study in Oslo, Norway” har Astrid Alvik vist at gravide kvinner reduserer sin alkoholbruk betydelig, men 40% drikker fortsatt noe.

Endringen skjer stort sett først når de vet at de er gravide, dette gjelder også de 78% med planlagt graviditet. 5 glass/ drinker eller mer ved minst ett drikketilfelle rapporteres av ca.60% de siste månedene før svangerskapet, og av 25% i svangerskapsuke 0-6. Hjerneutviklingen kan i følge forskningsresultater skades før erkjent graviditet. Studien viser et drikkemønster før erkjent graviditet som i følge andre studier kan føre til suboptimal utvikling hos 25% eller mer.

Det er viktig å oppdage risikofylt alkoholbruk. Screening-spørsmål utviklet for dette viste seg i undersøkelsen å gi verdifull informasjon. Disse bør innføres i svangerskap- og barselsomsorg for å kunne gi målrettet informasjon, også m.h.p. senere svangerskap.

Kvinner bør være totalavholdende under graviditet, og alkoholbruken bør endres ved planlegging av graviditet. Stadig flere forskningsresultater viser at alkohol er fosterskadelig. Høy alkoholpromille er særlig skadelig, men mindre mengder kan også gi skader eller uheldig utvikling av fosteret.

Gravide kvinner vet at alkohol kan skade fosteret, men ikke hvor fosterskadelig alkohol er. Ytterligere informasjon er nødvendig om mulige fosterskader ved bruk før erkjent graviditet, og om mulige farer for uheldig utvikling allerede ved mindre mengder alkoholbruk.

Også nikotin gir fosterskade. Før svangerskapet røkte 37% av kvinnene, 25% røkte daglig. Dette ble redusert til 12 %
i slutten av svangersakpet (7% røkte daglig), men økte igjen til 18% ½ år etter fødselen (9% røkte daglig).

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 24. mai 2007 13:59 - Sist endret 19. sep. 2007 08:55