Disputas: Soosaipillai V. Bernardshaw

Cand.med. Soosaipillai V. Bernardshaw ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies on a medicinal mushroom extract from Agaricus blazei Murill. Protection against bacterial-induced peritonitis and lethal septicaemia in mice and immunomodulation in human cells

1. opponent: Overlege dr.med. Runar Lundblad, Thoraxkirurgisk avd., Rikshospitalet – Radiumhospitalet HF
2. opponent: Forsker dr.philos. Maria K. Dahle, Institutt for kirurgisk forskning, Rikshospitalet – Radiumhosp. HF
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Iver A. Langmoen,

Leder av disputas:  Professor dr.med. Stig Leo Jeansson, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Veileder:  Professor dr.med. Egil Johnson (hovedveileder): Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Gastrokirurgisk avdeling UUS

Studier på ekstraktet fra matsoppen Agaricus blazei Murill
Beskyttende virkninger mot bakteriell peritonitt og septikemi i mus og immunmodulerende effekter på humane celler
Postoperative infeksjoner etter kirurgi på gastrointestinaltractus uttrykt ved sårinfeksjon, intraabdominell abscess eller sepsis fører til økt morbiditet og mortalitet. Introduksjon av antibiotikaprofylakse tidlig på 70-tallet reduserte infeksjonsratene fra 20-50 % til 5-15 % og mortalitet fra 3,4 % til 1,2 %. Et økende problem med antibiotika er utvikling av multiresistente aerobe bakterier med risiko for at pasientene kan få livstruende infeksjoner.

Visjonen å kunne erstatte antibiotika med et annet infeksjonsbekjempende prinsipp som direkte stimulerer organismens immunapparat, har det vært jobbet med siden 70-tallet. Glukaner som er langkjedete polyglukosemolekyler som finnes i bakterier, sopp og planter, stimulerer hovedsakelig det medfødte mesenkymale infeksjonsforsvar. Dokumenterte effekter er reduserte infeksjonsrater og mortalitet i peritonittmodeller i gnagere etter påført bakteremi intraperitonealt (i.p.). Et problem har vært at studerte glukaner måtte injiseres intravenøst eller i. p. for å gi infeksjonsreduserende effekt. Matsoppen Agaricus blazei Murill (AbM) vokser naturlig i en forstad til São Paulo, Brasil, med et varierende klima og inngår tradisjonelt i kostholdet der. En amerikansk forsker fant på 70-tallet at befolkningen i denne forstaden var friskere enn i naboforsteder, og kom til at det skyldtes inntak av denne soppen. Japanske forskere har senere funnet anti-tumor effekter av AbM i musemodeller så vel som i kliniske anvendelser bl.a. som adjuvant til konvensjonell kjemoterapi. Siden 90-tallet er AbM blitt produsert for helsekostmarkedet i Japan hvor ekstraktet anvendes i den hensikt å kunne beskytte mot en rekke sykdommer (cancer, diabetes, hyperlipidemi, atherosklerose, hepatitt).

Det immunologiske forsvar i levende organismer kan inndeles i det uspesifikke eller medfødte immunsystem og i det spesifikke eller ervervede immunsystem. Det spesifikke immunsystemet har høy spesifisitet og «hukommelse», mens det uspesifikke systemet har ingen «hukommelse» og liten eller ingen spesifisitet. Det uspesifikke immunsystemet er stort sett alltid tilstede eller kan induseres meget raskt og meget effektivt.
Vi har funnet at soppekstraktet etter peroralt inntak gir en kraftig anti-infeksjons effekt ved pneumokokk- og fekal indusert peritonitt og sepsis i mus. Dette ble vist ved reduksjon i antall bakteriekolonier i blod og økt overlevelse i mus forbehandlet med AbM. Stimulering av humane monocytter og vene endotelceller med AbM førte til doseavhengig økning i syntese av pro-inflammatoriske cytokiner (IL-1β, IL-6, IL-8 and TNF-α), mest uttalt i monocyttene. Dessuten modulerte AbM dannelsen av reaktive oksygenradikaler i granulocytter og uttrykk av adhesjonsmolekyler (CD11b, CD62L) både på granulocytter og monocytter ved stimulering i fullblod. Følgelig, kan disse effektene kanskje bidra til å forklare noe av mekanismen bak beskyttelsen mot letal peritonitt i musemodellen. Et soppekstrakt som kan administreres peroralt er interessant å utforske videre som potensielt infeksjonsbekjempende middel hos mennesker.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 24. mai 2007 13:17 - Sist endret 19. sep. 2007 08:51