Disputas: Jon Arne Kro Birkeland

Cand.med. Jon Arne Kro Birkeland ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): “Dysfunctional signalling in congestive heart failure”

1. opponent: Professor MD DPhil David Eisner, Unit of Cardiac Physiol, University of Manchester, UK
2. opponent: Professor dr.med. Kirsti Ytrehus, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Knut Gjesdal, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor II dr.med. Pål Smith, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Lege dr.med. Ivar Sjaastad, Institutt for eksperimentell medisinsk forskning (IEMF), Ullevål universitetssykehus HF

TITTEL: Ny behandling ved hjertesvikt?
Forekomsten av hjertesvikt har økt kraftig de siste årene, og dagens behandling bremser kun utviklingen av sykdommen. I sin doktoravhandling har lege og forsker Jon Arne Kro Birkeland studert mekanismer bak utviklingen av hjertesvikt, og kommet frem til en ny potensiell behandling.

Ved hjertesvikt klarer ikke hjertet lenger å trekke seg sammen så kraftig som det skal. Dette medfører at pasientene blir kortpustede, får opphoping av vann i kroppen, og opplever dårlig fysisk kapasitet i dagliglivet. Årsaken til at hjertet svikter er ikke klarlagt, men det er funnet endringer i hormonsystemene som styrer hjertets slagkraft og frekvens, samt i hjertecellenes egne signalsystemer.

I sin avhandling ”Dysfunctional cellular signals in congestive heart failure” har Jon Arne Kro Birkeland og medarbeidere studert endringer i både kroppens hormonsystemer og i cellens signalsystemer ved hjertesvikt. De har funnet at stoffet serotonin, kjent fra hjernen og tarmen, påvirker hjerter med hjertesvikt på lignende måte som adrenalin. Behandling av hjertesvikt med medisiner som blokkerer adrenalinets virkning på hjertet, såkalte betablokkere, er i dag den behandlingen som har størst innvirkning på pasientens livslengde ved hjertesvikt. Likheten mellom serotoninets og adrenalinets virkning på hjertet åpnet for en studie der en prøvde ut effekten av å hemme serotoninets virkning på det sviktende hjertet. Studien ble gjort på rotter med hjertesvikt, og viste en svak bedring av hjertefunksjonen. Det pågår nå en studie på mennesker der en vurderer blokkade av serotoninets virkning på det sviktende hjertet.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 1. juni 2007 14:28 - Sist endret 19. sep. 2007 09:05