Disputas: Kristian Bjørgul

Cand.med. Kristian Bjørgul ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Hip fracture. Studies on incidence, classification and treatment

Overlege Cecilia Rogmark, Ortopediska kliniken, Universitetssjukhuset UMAS, Malmø, Sverige
Professor Jan Erik Madsen, Ortopedisk senter, Ullevål universitetssykehus
Professor Knut Strømsøe, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Inger Holm, Seksjon for helsefag, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Olav Reikerås, Ortopedisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Lege og forsker Kristian Bjørgul viser i en doktoravhandling at bare 2 prosent av pasientene trenger en ny operasjon etter å ha fått erstattet et brukket hofteledd med en protese. Brukes den enklere skruemetoden må inntil 20 prosent av pasientene ha en ny operasjon. Nær 6000 mennesker opereres årlig i Norge for hoftebrudd. Gjennomsnittsalderen er 80 år, og mange har flere sykdommer. 60 prosent av disse pasientene har det vanlige lårhalsbruddet. Dette har man tradisjonelt operert med to skruer for å få bruddet til å gro, men det har vist seg at mange trenger en ny operasjon fordi bruddet ikke gror ordentlig. På 90 tallet begynte ortopedene i Fredrikstad å operere stadig flere av disse pasientene med halvprotese, og Bjørgul viser i sin avhandling Hip Fracture – Studies on incidence, classification and treatment, at det går bra med disse pasientene. Ulempen med protesemetoden er at den er en større påkjenning for pasienten, og man har fryktet at mange av de eldre ikke tåler et proteseinngep. Studier i avhandlingen påviser imidlertid ikke noen sikker forskjell i dødelighet mellom protesemetoden og skruemetoden.
På 90-tallet ble det innført en metode for å skille enkle brudd fra mer kompliserte brudd ved å studere røntgenbilder. Kristian Bjørgul viser i avhandlingen at det er vanskelig for ortopedene å bruke metoden fordi de ikke tolker bildene likt. Metoden er derfor upålitelig og må forkastes.
Studiene er utført på Sykehuset Østfold i Fredrikstad i perioden 1998 – 2003 i samarbeid med Rikshospitalet og Universitetet i Oslo. Pasientene kom fra Hvaler, Fredrikstad, Sarpsborg, Rakkestad, Halden og Aremark. Det er ingen store forskjeller i forekomsten av brudd i de seks kommunene, og det later ikke til at det er noen sikker økning i forekomsten.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 10. mai 2007 09:21 - Sist endret 28. aug. 2007 11:19