Disputas: Elin Faye Borgen

Cand.med. Elin Faye Borgen ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Detection of disseminated tumour cells in the bone marrow of breast carcinoma patients

1. opponent: Professor Manuel Sobrinho-Simões, Institute of Molecular Pathology and Immunology of the University of Porto, IPATIMUP, Portugal.
2. opponent: Professor Jean Paul Thiery, Institute of Molecular and Cell Biology, IMCB, Universitetet i Singapore.
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne-Lise Børresen-Dale, Institutt for Kreftforskning, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo.

Leder av disputas:  Professor II Karl-Erik Giercksky, fagområde operativ behandling, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo.

Veileder:  Professor Jahn M. Nesland, Patologiklinikken, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF.

Deteksjon av enkeltstående kreftceller i benmarg hos brystkreftpasienter:

Lege og spesialist i patologi Elin Faye Borgen ved Patologiklinikken, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF, disputerer for den medisinske doktorgrad under titelen ”Detection of disseminated tumour cells in the bone marrow of breast carcinoma patients”. I arbeidet ble det påvist enkeltstående kreftceller (”tidligspredning”/”mikrometastaser”) i benmargen hos 13% av pasienter i tidlig stadium av brystkreft. Forekomsten av slike celler ble funnet å være til en viss grad forbundet med spredning til lymfeknuter i armhulen, størrelse av primærsvulsten i brystet samt dennes overproduksjon av proteinet HER2. En tidligere ukjent mekanisme for ”falske positive” celler blir også beskrevet, og ulike deteksjonsmetoder sammenlignet, bl. a. med bruk av magnetiske polymerkuler (”Dynalkuler”) og automatisert mikroskopi. Forskningsresultatene munner ut i retningslinjer for påvisning av slike celler i laboratoriet, bl. a. med en klassifikasjon basert på cellenes mikroskopiske utseende.

Enkeltstående kreftceller er fortsatt et ungt felt innen kreftforskningen og representerer et satsningsområde for Rikshospitalet - Radiumhospitalet med en rekke samarbeidspartnere nasjonalt og internasjonalt. Kreft ble lenge ansett for å være en i utgangspunktet lokalisert sykdom, som først etter en viss tid eventuelt ga opphav til uhelbredelig spredning, ”metastaser”, til øvrige deler av kroppen. Nå ser man at datterceller/forløpere kan avgis også i tidlige stadier – ofte enkeltvis eller i små cellegrupper. Men påvisningen av dem er en diagnostisk utfordring – som å finne nålen i høystakken.

Enkeltstående kreftceller er vist å ha betydning for utfallet ved flere kreftformer, og de gir ny innsikt i spredningsprosessen. De vil også kunne danne grunnlag for nye kreftbehandlingsmetoder i fremtiden.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 11. juni 2007 13:36 - Sist endret 30. aug. 2007 13:34