Disputas: Kjetil Boye

Cand.med. Kjetil Boye ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The metastasis-promoting protein S100A4; expression, regulation and biological function

1. opponent: Førsteamanuensis Ulrike Stein, Avdeling for kirurgi og kirurgisk onkologi, Robert-Rössle-Clinic og Max-Delbrück-Centrum für molekulare medizin, Tyskland
2. opponent: Professor Lars A. Akslen, Avdeling for patologi, Haukeland universitetssykehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Bjørn Steen Skålhegg, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øivind Bruland, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Veileder:  Gunhild M. Mælandsmo, Rikshospitalet - Radiumhospitalet HF, Avdeling for tumorbiologi

Hovedårsaken til at kreftpasienter dør av sin sykdom er spredning av kreftcellene til andre organer. S100A4 er et protein som har betydning for spredningsprosessen ved flere kreftformer, og i sin avhandling har lege Kjetil Boye undersøkt betydningen av S100A4 i vevsprøver fra pasienter med brystkreft og tykk- og endetarmskreft, samt studert proteinets regulering og funksjon.

Økt uttrykk av S100A4 var assosiert med mer aggressive svulster ved både brystkreft og tykk- og endetarmskreft. Ved tykk- og endetarmskreft ble det for første gang vist at proteinet også finnes i cellekjernen, hvilket kan bety at det deltar i regulering av andre gener. Hvorvidt S100A4 kan brukes til å forutsi prognose i disse pasientgruppene er imidlertid fremdeles uavklart.

Hvordan S100A4 fremmer spredning av kreftceller er ufullstendig kartlagt. I sitt arbeid har Kjetil Boye og medarbeidere beskrevet hvilke signalveier som aktiveres av S100A4, og ved hjelp av mikromatriseteknologi karakterisert hvilke gener som reguleres av proteinet. Dette vil kunne gi verdifull innsikt i mekanismene som er involvert i spredningsprosessen, og økt kunnskap om S100A4 kan føre til utvikling av ny behandling rettet mot dette proteinet. Boye har videre vist at S100A4 samarbeider med og blir regulert av signalmolekylet interferon-, som innehar viktige funksjoner i samspillet mellom immunceller. Disse resultatene indikerer at S100A4 spiller en så langt ubeskrevet, men potensielt viktig, rolle i immunsystemet.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 7. juni 2007 10:12 - Sist endret 30. aug. 2007 13:34