Disputas: Kristin Brække

Cand.med. Kristin Brække ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Preeclampsia – biomarkers in fetal circulation

1. opponent: Professor MD PhD Lucilla Poston, King´s College London, UK
2. opponent: Klinikksjef dr.med. Terje Rootwelt, Barneklinikken, Rikshospitalet Universitetsklinikk
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Guttorm Haugen, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Peter Kierulf, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Førsteamanuensis dr.med. Anne Cathrine Staff (hovedveileder), Kvinnesenteret Ullevål universitetssykehus HF, Seksj.-overlege dr.med. Rolf Lindemann (biveileder), Nyfødt intensiv UUS og Avd.overlege dr.med. Jens Grøgaard (biveileder), Barnesenteret UUS

TITTEL: Hvordan påvirkes barnet av preeklampsi?

Høyt blodtrykk og protein i urinen er kjennetegn på preeklampsi (svangerskapsforgiftning), en komplikasjon som forekommer hos 3,7 % av gravide. Preeklampsi kan gi svært alvorlige konsekvenser for mor. Barnelege Kristin Brække har i sin studie undersøkt på hvilken måte preeklampsi affiserer barnet.

For tidlig fødsel er et vanlig problem ved preeklampsi og mange av barna har hatt dårlig tilvekst i svangerskapet. Lav fødselsvekt kan være en risikofaktor for sykdom senere i livet. For normal (optimal) ernæring av barnet er det nødvendig at placenta (morkaken) dannes og fungerer normalt. Preeklampsi utløses ved at placenta skiller ut substanser til mors sirkulasjon som påvirker blodtrykksreguleringen. Lite er kjent om hvordan slike substanser påvirker barnet.

Vi undersøkte navlesnorsblod fra barn der mor hadde preeklampsi og sammenlignet med barn av friske mødre. Vi fant tegn på økt oksidativt stress (frie radikaler) hos mor ved preeklampsi, men ikke hos barnet. Markører for inflammasjon, som calprotectin og CRP, var økt hos mor ved preeklampsi, men ikke hos barna.
Homocystein i forhøyede konsentrasjoner i blodet er ugunstig, og er en risiko for hjerte- og karsykdom. Hos preeklampsibarna fant vi at homocystein var høyere enn hos de friske kontrollene. Vi fant også at høyere konsentrasjon av homocystein var assosiert med lavere fødselsvekt.

Antiangiogenetiske faktorer, som kan være viktig for preeklampsi-utviklingen, fant vi økt hos både mor og barn i preeklampsigruppen, men nivået hos barna var bare 1/30 av det vi fant hos mor.

Barn av preeklampsimødre kan ha økt risiko for hjerte- og karsykdom i voksen alder, og mekanismene bak dette er fremdeles ukjent. Vår forskning kan bidra til bedret forståelse av fosterets situasjon ved preeklampsi.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 29. aug. 2007 10:56 - Sist endret 19. sep. 2007 08:33