Disputas: Lina Cekaite

M.Sc. Lina Cekaite ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Microarrays on macromolecules: implication of high throughput methods in cancer screening

Ph.D. Nadia Zaffaroni, Istituto Nazionale dei Tumori, Italia
Professor Karl-Henning Kalland, Avdeling for mikrobiologi og immunologi, Universitetet i Bergen
Professor Geir E. Tjønnfjord, Medisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Mæhlen, Patologisk anatomisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Eivind Hovig, Tumorbiologisk avdeling, Rikshospitalet- Radiumhospitalet HF

Mikromatriseteknologi representerer en mulighet for å se hvilke av menneskets omlag 30 000 ulike gener som er slått på eller av i celler under ulike forhold. Teknologien kan brukes for å observere genekspresjons-endringer i både RNA og protein.

MSc. Lina Cekaite har undersøkt endringer i genuttrykk i kreftmateriale. I arbeidet ble ulike matriseformater benyttet, blant annet cDNA-mikromatriser, ulike oligobaserte matriser, så vel som bakteriofag-baserte matriser utviklet av oss. Muligheter og begrensninger ved teknologien blir diskutert og eksemplifisert ved kreftrelevante problemstillinger.

Stress indusert av fotokjemisk internalisering (PCI) ble vist å endre cellenes genuttrykk på en karakteristisk måte. Dette kan påvirke uttrykket av et transgen under styring av en stress-sensitiv promoter. Fotodynamisk terapi (PDT) utnytter mange av de samme prinsippene som PCI for å drepe kreftceller.
Ekspresjonsendringene ved PDT-behandling ble også undersøkt. RNA -interferens synes lovende som behandling mot en rekke sykdommer, fra virusinfeksjoner til kreft. siRNA-behandling fører til målrettet degradering av mRNA. Det ble imidlertid også påvist at behandlingen induserte uspesifikke og uønskete endringer i genuttrykket.
Av terapeutisk interesse ble det funnet at behandlingen induserte immunrespons-gener. De samme endringene ble funnet for både siRNA-behandling og ved behandling med en spesifikk ligand for en celleimmunitets-reseptor TLR7/8. Bruk av spesifikke kjemiske modifikasjoner av siRNA-molekylene opphevet de observerte uspesifikke virkningene. I et pilotforsøk ble bakteriofag-baserte proteinmatriser utviklet for å studere proteinepitoper som gjenkjennes av antistoffer i serum fra brystkreftpasienter.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 25. okt. 2007 13:57 - Sist endret 25. okt. 2007 14:08