Disputas: Alfhild Dihle

Kandidat i sykepleievitenskap Alfhild Dihle ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Postoperative pain management. From the perspective of patients and nurses.

Professor Elisabeth Severinsson, Institutt for helsefag, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Stavanger
Professor Harald Breivik, Anestesi- og intensivklinikken, Rikshospitalet – Radiumhispitalet HF
Professor Johan Ræder, Anestesiavdelingen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ola Røkke, Kirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Akershus, universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Sølvi Helseth, Avdeling for sykepleierutdanning, Høgskolen i Oslo

Postoperativ smertebehandling. Fra et pasient- og sykepleierperspektiv.

Avhandlingen undersøker kvaliteten av den postoperative smertebehandlingen fra perspektivet til både pasienter og sykepleiere. Det er en beskrivende studie med bruk av kvantitative og kvalitative tilnærminger. Funnene viser at pasientenes postoperative smerte etter store ortopediske operasjoner blir for dårlig behandlet de første fem postoperative dagene og at smerten påvirker funksjoner som er viktige for rehabiliteringen. Resultatene viser at skjæringspunktet mellom mild og moderat smerte lå på 3 og mellom moderat og sterk lå på 5 og at den gjennomsnittlige postoperative smerten hos pasientene bør ligge på 3 eller mindre slik at viktige funksjoner ikke blir påvirket negativt. Dette betyr at hvis pasienten har sterkere smerte enn 3 på en skala fra 0 til 10 bør smerten behandles. 90 % av pasientene rapporterte at de måtte vente 20 min eller mindre for å få smertestillende medisin. Nesten halvparten av pasientene indikerte at den smertestillende medisinen de fikk ikke var tilstrekkelig. Pasientene rapporterte at de er svært tilfredse med smertebehandlingen til tross før høye smerteskår. Når spørreskjemaet som ble benyttet ble testet for gyldighet og nøyaktighet viser det seg å være tilfredsstillende unntatt spørsmålene om tilfredshet. Tilfredshet viser seg å være et dårlig mål for kvaliteten på smertebehandlingen. I tillegg viser studien at det er et gap mellom hva sykepleierne sier de gjør og hvilke handlinger de faktisk utfører innenfor viktige områder i sykepleiernes rolle i smertelindringen. Når gapet blir for stort utgjør det en barriere for god smertelindring. Hvis sykepleierne inntar en aktiv tilnærming til pasientene og deres smertelindring reduseres dette gapet. Dette resultatet understreker den betydningsfulle rollen sykepleierne har innenfor postoperativ smertelindring, og at sykepleierne har en nøkkelrolle i forhold til å forbedre kvaliteten på den postoperative smertelindringen til kirurgiske pasienter.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 29. nov. 2007 07:50 - Sist endret 29. nov. 2007 13:22