Disputas: Øystein Lunde Holla

Siv.ing. Øystein Lunde Holla ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Hypercholesterolemia caused by structural alterations of the LDL receptor gene or by PCSK9-mediated degradation of the LDL receptors

Associate professor Joep Defesche, Department of Vascular Medicine, University of Amsterdam
Professor Christian A. Drevon, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
Førsteamanuensis Bente Halvorsen, Institutt for indremedisinsk forskning, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan-Bjørn Osnes, Farmakologisk institutt, Rikshospitalet

Veileder:  Trine Ranheim, Medisinsk genetisk laboratorium, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF

Kartlegging av arvelige årsaker til høyt kolesterol kan danne grunnlag for ny kolesterolsenkende behandling.
Mutasjoner (genfeil) i PCSK9-genet ble nylig vist å ha avgjørende innvirkning på kolesterolnivået i blodet. I sin avhandling ”Hypercholesterolemia caused by structural alterations in the LDL receptor gene or by PCSK9-mediated degradation of the LDL receptors” har Øystein Lunde Holla og hans medarbeidere ved Rikshospitalet vist hvordan mutasjoner i PCSK9-genet påvirker mengden LDL-kolesterol, det såkalte ”dårlige kolesterolet”. De kolesterolholdige LDL-partiklene fjernes fra blodet av LDL-reseptorer på overflaten av cellene i kroppen. PCSK9 er i stand til å bryte ned disse LDL-reseptorene. Mutasjoner i PCSK9-genet kan gjøre PCSK9 hyperaktivt, og dette fører til at flere LDL-reseptorer enn normalt blir brutt ned. Dermed vil fjerningen av LDL-partikler bli redusert, og personer som har en slik mutasjon, vil ha økt konsentrasjon av LDL-kolesterol i blodet. Høy konsentrasjon av LDL-kolesterol er en betydelig risikofaktor for hjerte- og karsykdom. Selv om mutasjoner i PCSK9-genet er en sjelden årsak til arvelig høyt kolesterol, har disse mutasjonene bidratt til å øke vår forståelse av hvordan kroppen regulerer omsetningen av kolesterol. Denne type kunnskap vil videre kunne bane vei for nye behandlingsstrategier, og det pågår nå derfor intens forskning innenfor dette feltet.
I tillegg til studiene av PCSK9, har Holla også tatt i bruk en ny metode (MLPA) for genetisk diagnostikk av pasienter med arvelig høyt kolesterol (familiær hyperkolesterolemi). Ved hjelp av denne metoden ble det oppdaget dobbelt så mange mutasjoner sammenlignet med undersøkelser gjort med den tidligere brukte metoden.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 8. nov. 2007 10:26 - Sist endret 8. nov. 2007 10:38