Disputas: Hege Edvardsen

Cand.scient Hege Edvardsen ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Genetic variation and response to radio- and chemotherapy and adverse side effects in cancer patients.

1. opponent: Professor Leena Peltonen-Palotie, Dep. of Medical Genetics, University of Helsinki, Finland.
2. opponent: Professor Flora E. van Leeuwen, Dep. of Epidemiology, Netherlands Cancer Institute, Nederland.
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dag Undlien, Institutt for medisinsk genetikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus.

Leder av disputas:  Professor II Jan Delabie, avdeling for patologi, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital.

Veileder:  Anne-Lise Børresen-Dale, Avdeling for genetikk, Institutt for kreftforskning, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF.

For all kreftbehandling er det en ”medaljens bakside” – bivirkningene. Graden og typen av disse varierer mellom de ulike behandlingsformene (kirurgi, stråle-, kjemo- og hormonterapi) og hvilket vev som behandles. I tillegg er det en stor variasjon i type og grad av bivirkninger mellom pasienter som mottar lik behandling mot samme vev og det har lenge blitt antatt at dette i hovedsak skyldes den enkelte pasients unike genetiske bakgrunn. Et resultat av forbedret behandling, tidligere deteksjon av mange kreftformer og en økning i forventet levetid gjør at flere vil være i live mange år etter å ha mottatt sin diagnose og viktigheten av å redusere langtids skadevirkninger av behandlingen blir derfor stadig mer tydelig. Enkeltbase variasjoner (SNPper) er den vanligste formen for genetisk variasjon. I denne avhandlingen, basert på fem vitenskaplige arbeider, er det fokusert på hvordan SNPper i utvalgte gener påvirker 1graden av bivirkninger hos brystkreftpasienter etter stråleterapi, 2utskillelsen og nedbrytningen av cellegift (docetaxel) brukt i behandlingen av pasienter med ikke-små cellet lungekreft (NSCLC) og 3den globale genekspresjonsprofilen i svulstvevet hos brystkreftpasienter. Målet er å identifisere markører som kan brukes til å skreddersy behandlingen av pasienter i håp om å redusere graden av bivirkninger og arbeidet i denne avhandlingen har brakt oss et stykke på vei i denne retning. Mye av skaden på tumor- og normalvev forårsaket av stråle- og kjemoterapi skyldes dannelsen av reaktive oksygen forbindelser (ROS) og ~200 gener relatert til ROS ble derfor studert. En sammenheng mellom nivå av stråleinduserte bivirkninger og den genetiske bakgrunnen ble identifisert hos brystkreftpasienter. I tillegg ble det funnet en forbindelse mellom nedbrytning og utskillelse av docetaxel og genetisk variasjon i pasienter med NSCLC. Det ble også identifisert en sammenheng mellom genetisk variasjon i disse kandidat genene og ekspresjonsnivået av uselekterte mRNA transkripter fra hel-genome analyser av brysttumorer.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 23. apr. 2007 13:47 - Sist endret 30. aug. 2007 13:34