Disputas: Hilde Marie Angell Eid

Cand. scient. Hilde Marie Angell Eid ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The Role of ADMA, an Endogenous NO-synthase Inhibitor, in Atherosclerosis

1. opponent: Professor dr.med. Ottar Nygård, Institutt for indremedisin, UiB
2. opponent: Førsteamanuensis Anne Cathrine Staff, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Jan-Bjørn Osnes, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Peter Kierulf, Fakultetsdivisjon Ullevål univ.-sykehus, UiO

Veileder:  Ingebjørg Seljeflot, Enhet for klinisk kardiovaskulær forskning, Hjertemedisinsk avdeling,Ullevål universitetssykehus HF

Viktig aminosyre kan påvirke utvikling av hjertesykdom

Cellebiolog og stipendiat, cand.scient Hilde Marie Angell Eid har vist at individer med økt tendens til aterosklerose og hjerte-kar sykdom, har forhøyede nivåer av aminosyren asymmetrisk dimethylarginine (ADMA). Denne aminosyren er av stor betydning for arterienes funksjonelle tilstand. Resultatene kan være av betydning for å kunne forutsi hjertesykdom og for utvikling av ny behandling.

Endotelcellene utgjør det innerste cellelaget i arterieveggen, og er i direkte kontakt med blodet. Normalt bidrar nitrogenoksyd (NO) til at muskelcellene i åreveggen slapper av og utvider seg, og derved øker blodstrømmen ved arbeid. ADMA hindrer slik produksjon av NO.

I sin avhandling The role of ADMA, an endogenous NO-synthase inhibitor, in atherosclerosis har doktoranden og medarbeidere vist forhøyede nivåer av ADMA hos mennesker med livsstilsykdommer som diabetes 2, insulinresistens, overvekt, høyt blodtrykk og/eller høyt kolesterol. Man har spesielt vist at ADMA er regulert av både insulin, glukose og adiponektin, et protein spesielt viktig med hensyn til overvekt. Mangel på NO produksjon vil også kunne resultere i at endotelet får egenskaper som fremmer aktivering av blodplater og dannelsen av blodpropp, som igjen øker risikoen for hjerteinfarkt og slag.

Påvisning av ADMA vil derfor bli viktig for å kunne forutsi hjertesykdom og hvordan den kan utvikle seg. For å utvikle bedret behandling, blir det også viktig å forstå reguleringsmekanismene for ADMA mer i detalj.

I dag benyttes en omfattende laboratoriemetode for måling av ADMA, uegnet for rutinebruk. Metoder som enklere kan brukes til undersøkelse av pasienter i større skala er under utvikling.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 27. mars 2007 17:56 - Sist endret 19. sep. 2007 08:39