Disputas: Solveig Fossum

Cand.scient Solveig Fossum ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Timing and coordination of DNA replication in Escherichia coli

Professor Julia Grimwade, Departement of Biological Sciences, Florida Institute of Technology, USA
Professor Anders Løbner- Olesen, Avdeling for natur, systemer og modeller, Roskilde universitet, Danmark
Professor Arne Klungland, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Anne Hansen Ree, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Kirsten Skarstad, Institutt for kreftforskning, Det norske radiumhospital

Regulering av kromosomkopiering i Escherichia coli:

I arbeidet som presenteres i denne avhandlingen prøver vi å forstå mer om hvordan en celle regulerer kopieringen av sitt genetiske materiale, eller kromosom. Escherichia coli (E.coli) bakterien som vi har brukt som modell i dette arbeidet er en enkel, encellet organisme.
Informasjon fra studier av enkle organismer har vært retningsgivende for studier av mange andre celletyper. Våre resultater kan derfor bidra til videre forståelse av de biologiske prosessene ved kromosomkopiering, i både normale celler og kreftceller.
Kopieringen av kromosomet er regulert slik at det skjer kun en gang per celledeling. Både positive og negative faktorer er involvert i denne reguleringen. SeqA proteinet er en slik negativ faktor. Celler som mangler funksjonelt SeqA protein (seqA mutanter) mangler også kontrollert kopiering av arvestoffet sitt.
Vi har studert to ulike seqA mutanter og viser at kooperativ binding av SeqA til nysyntetisert DNA er viktig for å hindre uregulert kopiering. Videre finner vi at SeqA danner en venstrehendt spiralformet multimer når den binder til nytt DNA.
En modell er blitt foreslått hvor de to protein kompleksene som kopierer kromosomet er samlet i en felles struktur som kalles ”replication factory”. Vi finner at denne modellen stemmer for celler som vokser hurtig med overlappende DNA kopieringssykluser. Vi finner også at nysyntetisert DNA sitter sammen i store deler av cellesyklusen ved hurtig vekst, og at SeqA proteinet er involvert i denne organiseringen.
I dette arbeidet presenterer vi også utvikling av en ny screening metode som kan brukes til å lete etter nye antimikrobielle stoffer som har kromosomkopiering som mål. Slike antimikrobielle midler finnes ikke i dag og vil derfor være et viktig bidrag i kampen mot resistente bakterier.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 8. aug. 2007 12:23 - Sist endret 17. aug. 2007 10:38