Disputas: Lars Frich

Cand.med. Lars Frich ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Radiofrequency Ablation of Liver Tumors. An Experimental and Clinical Study.

Seksjonsoverlege Arild Horn, Gastrokirurgisk seksjon, Kirurgisk avdeling, Haukeland universitetssykehus
Professor Dag Rune Olsen, Institutt for kreftforskning, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF
Professor Ola Røkke, Gastrokirurgisk seksjon, Kirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Anstein Bergan, Kirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Ivar P. Gladhaug, Kirurgisk avdeling, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF

Lege og forsker Lars Frich konkluderer i sin doktoravhandling ”Radiofrequency ablation of liver tumors. An experimental and clinical study” med at varmebehandling av leversvulster med elektrisk strøm er en lovende behandling for kreftspredning til lever fra tykk- og endetarmskreft, men peker også på viktige begrensninger ved metoden.
Hver år får anslagsvis 3500 pasienter i Norge kreft i tykk- og endetarm. En stor andel av disse vil utvikle kreftspredning til lever. Enkelte pasienter med kreftspredning til lever kan kureres ved kirurgisk fjerning av leversvulstene. Lokal varmebehandling av svulster ved bruk av elektrisk strøm (radiofrekvens ablasjon) kan benyttes for å ødelegge leversvulster som ikke kan fjernes kirurgisk. I dyreeksperimentelle studier har Frich og medarbeidere undersøkt flere forhold ved metoden med relevans for pasientbehandling. Utbredelsen av vevsskaden som oppstår etter lokal oppvarming er ikke er så forutsigbar som forventet, noe som kan være en viktig årsak til tilbakefall av behandlede svulster. Lokal varmebehandling nær store blodkar i lever kan føre til skade på disse blodkarene. Varmebehandlingen fører dessuten til biologiske endringer i vevet som kan være ugunstig hvis ikke hele svulsten behandles.
I perioden 2003-06 ble 23 pasienter med kreftspredning til lever behandlet med radiofrekvens ablasjon ved Rikshospitalet. Til tross for vellykket behandling av leversvulstene var tilbakefall av kreftsykdommen hyppig med utvikling av nye svulster i lever og i organer utenfor lever. Ved systematisk oppfølging kunne enkelte pasienter med tilbakefall tilbys gjentatt behandling i kurativ hensikt. Frich konkluderer med at førstevalget for pasienter med leversvulster fortsatt bør være kirurgisk fjerning. Lokal varmebehandling kan være et tilbud til selekterte pasienter med kreftspredning til lever fra tykk- og endetarmskreft hvor leversvulstene ikke kan fjernes kirurgisk.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 28. mars 2007 08:44 - Sist endret 28. aug. 2007 11:16