Disputas: Marianne Frøyland

Cand.scient. Marianne Frøyland ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Immunoglobulin variable regions as tumor markers and vaccine targets in B cell malignancies

Professor Hans Erik Johnsen, Hæmatologisk avdeling, Aalborg sygehus, Danmark
Forsker Hilde Nilsen, Bioteknologisenteret, Universitetet i Oslo
Dekanus Finn G. B. Wisløff, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Cand.scient. Marianne Frøyland har videreutviklet en ny terapeutisk vaksine, ”vaccibodies”, for fremtidig tilleggsbehandling av pasienter med benmargskreft. En ny metode for å måle restsykdom hos pasientene etter at de har fått dagens aktuelle behandling har også blitt utviklet. I tillegg har et gen som vanligvis ikke uttrykkes hos benmargskreftpasienter blitt nøye kartlagt sammen med dets korresponderende protein. Til slutt har kandidaten bidratt i studiet av en musemodell som gir en mulig forklaring på hvordan lymfekreft kan utvikles. Til sammen har disse resultatene ført vitenskapen noen steg videre innen opphav, karakterisering og behandling av benmargs- og lymfekreft. Dette kan i fremtiden muligens bedre forholdene for pasienter med disse sykdommene. Kreft er en av de hyppigste dødsårsaker, og sykdommen skyldes ukontrollert celledeling. Immunsystemet vårt kan bekjempe noen svulster, mens andre kreftceller unngår identifisering og utrydding av immunsystemet – kroppen vår er tolerant mot disse kreftsvulstene. I noen tilfeller kan denne toleransen overstyres ved å stimulere immunsystemet, såkalt immunterapi. Noen celler i immunsystemet, lymfocytter, kan selv bli til kreftceller, lymfomer. B-celle lymfomer, som omfatter lymfe- og benmargskreft, er de mest vanlige lymfomene. Ettersom hver B-celle lymfom produserer et unikt antistoff (immunglobulin), så kan dette bli brukt som en kreftmarkør. Det er dette spesifikke immunglobulinet som er fellesnevneren i doktorgradsavhandlingen til Marianne Frøyland, da avhandlingen fokuserer på relaterte aspekter av immunglobulin genbruk i B-celle kreft. Dette inkluderer bruken av sekvensering av de variable regioner av immunglobulinet for å monitorere og klassifisere B-lymfom utvikling i musemodellen, V-region genbruk hos benmargskreftpasienter, bruken av V-region sekvenser i design av den B-celle kreftspesifikke vaksinen ”vaccibodies” samt bruken av kreftspesifikke antistoffer i utviklingen av metoden for å måle restsykdom.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 8. feb. 2007 14:10 - Sist endret 28. aug. 2007 11:13