Disputas: Sævar Berg Gudbergsson

Cand.san Sævar Berg Gudbergsson ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Life after Cancer: work experiences, living conditions and impact of cancer in tumour-free cancer survivors

Professor Christina Bolund, Institutionen för Onkologi - Patologi, Karolinska Universitetssjukhuset
Administrerende direktør Stener Kvinnsland, Helse Bergen HF
Professor Bjørgulf Claussen, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Steinar Aamdal, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Sophie D. Fosså, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital

Arbeidslivserfaringer etter avsluttet primærbehandling for kreft:

Blant pasienter med bryst-, prostata- eller testikkelkreft, pasienter uten tilbakefall behandlet ved Det Norske Radiumhospital fra 1998 til 2002, er 80% fortsatt i arbeid to til seks år etter avsluttet behandling. Deres levekår er sammenlignbare og de klarer stress i jobben på lik linje med en alders- og kjønnsmatchet kontrollgruppe fra befolkingen.
Til tross for at pasientene rapporterer noe mer somatiske sykdomssymptomer og svakere mental og fysisk arbeidskapasitet, fungerte de like bra som kontrollene i arbeidslivet.

Dette er hovedkonklusjonene i doktorgraden til sosionom og forsker Sævar Berg Guðbergsson, som har undersøkt arbeidslivserfaringer hos norske kreftpasienter som del av en nordisk undersøkelse om kreft og arbeidsliv.
Nordisk Cancer Union tok initiativ til undersøkelsen, og den norske delen er finansiert av stiftelsen Helse og rehabilitering.
Studien viste også at levekårene til disse kreftpasientene er signifikant forbundet hvordan de lever med sin kreftsykdom i dagliglivet.

Til slutt sammenligner studien arbeidssituasjonen for norske og finske kvinner med brystkreft i stadium I. Til tross for lik medisinsk behandling, rapportere de norske kvinnene signifikant bedre arbeidsmiljø enn de finske. Studien viste at om slike kreftpasienter går tilbake til arbeidslivet, har de sammenlignbare levekår og jobbstress som matchede kontroller fra befolkningen. Dårligere levekår er assosiert med mer negative opplevelser av å leve med kreftsykdommen. Blant brystkreftpasienter behandlet i tidlig stadium viste studien at arbeidsmiljøet og arbeidssituasjonen var signifikant bedre i Norge enn i Finland, men dette funnet trenger nærmere undersøkelse.
Alt i alt viser studien at kreftpasienter med god prognose greier seg godt i arbeidslivet i de nærmeste årene etter behandlingen.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 11. okt. 2007 15:31 - Sist endret 11. okt. 2007 15:44