Disputas: Gunhild Øverland

Cand.med. Gunhild Øverland ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Kupffer cell activation in systemic inflammation

Professor Angelo Nespoli, 3rd Unit of General Surgery, University of Milano
Professor Peter Gaustad, Mikrobiologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo.
Professor Åshild Vege, Rettsmedisinsk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo.

Leder av disputas:  Professor II Nils Smith-Erichsen, Anestesiavdelingen, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus

Veileder:  Jacob Edward Wang, Institutt for kirurgisk forskning, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF

TITTEL: Kupfferceller i leveren bidrar til blodforgiftning.

Lege og forsker Gunhld Øverland har undersøkt hvordan Kupfferceller, immunceller i leveren, kan bidra til blodforgiftning.
På norske intensivavdelinger er pasienter med blodforgiftning (sepsis) en vanlig tilstand som i verste fall er dødelig. Over 1 million pasienter i den vestlige verden rammes årlig. Tilstanden kan være forårsaket av mikroorganismer (bakterier, sopp, virus) eller store skader på kroppen.
Immunforsvaret vårt består av mange forskjellige immunceller som blir aktivert av mikroorganismer og utskiller en type eggehvitestoffer (såkalte cytokiner) til omkringliggende vev og blodbanen. Cytokinene virker på både mikroorganismen og på kroppen, og noen er skadelige for mikroorganismen og samtidig ødeleggende for kroppen. I et forsøk på å bekjempe en betennelse kan mengden av cytokiner bli så stor at immunforsvaret i seg selv angriper og skader kroppen. Det er dette som skjer ved blodforgiftning.
Kupfferceller er en type immuncelle som det finnes mange av i leveren, og som sitter i leverens blodårevegg. Kupffercellene kan dermed komme i kontakt med mikroorganismer som er kommet i blodet. Det er mulig at Kupffercellene kan bidra til utvikling av blodforgiftning ved å utskille cytokiner som er skadelige for kroppen til blodet.
I sin avhandling Kupffer cell activation in systemic inflammation har Gunhild Øverland vist at Kupfferceller som kommer i kontakt med bakterier og sopp reagerer med å lage og utskille en rekke cytokiner som kan bidra til blodforgiftning.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 7. nov. 2007 08:57 - Sist endret 8. nov. 2007 10:40