Disputas: Ida Aagård Hedfors

Cand.scient. Ida Aagård Hedfors ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Activation and gene transduction of human T cells

Forsker Bjørn Tore Gjertsen, Seksjon for hematologi, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen
Professor Anne Spurkland, Avdeling for anatomi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
Professor Heidi Kiil Blomhoff, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Kjetil Klaveness Melby, Medisinsk servicedivisjon, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jan E. Brinchmann, Immunologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Doktorgradsstipendiat Ida Aagård Hedfors har utviklet optimale metoder for aktivering, celledeling og innsetting av ”selvmordsgen” i humane T-celler. T-cellenes funksjoner og spesielle egenskaper er bevart slik at de er i stand til å funksjonere normalt etter overføring til leukemipasienter i forbindelse med benmargstransplantasjon. Denne genetiske manipuleringen av T-celler kan bli et viktig redskap i behandlingen av leukemipasienter som får livstruende komplikasjoner etter en potensielt livreddende transplantasjon. T-celler følger med benmargen som transplanteres fra frisk donor til pasient. Disse cellene kan forårsake komplikasjoner i hud, tarm og lever, av og til med dødelig utgang. Samtidig kan disse cellene ha en meget gunstig, noen ganger kurerende, anti-leukemisk effekt. T-cellene bør derfor ikke fjernes fra benmargen, men heller kontrolleres etter transplantasjon i tilfelle alvorlige bivirkninger skulle oppstå. Det kan gjøres ved å sette inn et såkalt selvmordsgen som gjør T-cellene følsomme for medikamentet gancyclovir. De aktive T-cellene som forårsaker komplikasjonene vil dø når pasienten får dette medikamentet. T-cellene som overføres til pasienten bør være i stand til å utføre alle normale T-cellefunksjoner, og dette krever at cellene behandles på riktig måte før de settes inn i pasienten.
I avhandlingen ”Activation and gene transduction of human T cells” har Ida Aagård Hedfors vist at prosedyrer for aktivering, celledyrking og genoverføring må velges med innsikt for å beholde T-cellenes normale funksjoner og egenskaper. I denne studien er det etablert optimale metoder som gjør nettopp det, og i tillegg er det vist at prosedyrene ikke aktiverer T-cellenes evne til å uttrykke reseptorer som dirigerer dem til vevene der komplikasjoner ofte oppstår. Disse resultatene kan få betydning for behandling av leukemipasienter i framtiden.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 24. apr. 2007 09:49 - Sist endret 28. aug. 2007 11:18