Disputas: Per Kristian Hol

Cand.med Per Kristian Hol ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Integrating coronary angiography into the cardiac operating room

Docent Anders Jeppsson, Thoraxkirurgiska kliniken, SU/Sahlgrenska, Gøteborg
Professor Petter Eldevik, Radiologisk avdeling, Universitetssykehuset i Nord-Norge HF
Professor Arnulf Skjennald, Røntgenavdelingen Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Theis Tønnessen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Professor Erik Fosse, Intervensjonssenteret, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF

Angiografi brukt under hjertekirurgi

Lege og forsker Per Kristian Hol har vist at angiografi brukt under hjertekirurgi er en god metode til å kvalitetssikre det kirurgiske resultatet. Angiografi er bildefremstilling av blodårer ved å sprøyte røntgenkontrast gjennom et kateter lagt inn i en blodåre. Ved å kontrollere sammensyingsstedet mellom blodårer med angiografi mens pasienten fortsatt ligger på operasjonsbordet, kan nødvendige korreksjoner utføres.
I perioden 1996-2005 ble 233 av pasientene som ble hjerteoperert ved Rikshospitalet, undersøkt med angiografi på operasjonsbordet. Angiografi brukt under operasjon ble evaluert og sammenlignet med blodstrømsmålinger og ultralyd for å kvalitetssikre det kirurgiske resultat.
I sin avhandling Integrating coronary angiography into the cardiac operating room har Per Kristian Hol og hans medarbeidere vist at angiografi er nyttig og forbedrer resultatet av hjertekirurgien. Angiografi var bedre enn blodstrømsmålinger og ultralyd til å oppdage sammensyingssteder som trengte korreksjon.
Avhandlingen er banebrytende da den systematisk undersøker bilder av blodårene tatt under den kirurgiske prosedyren. Fremtidens kirurgi blir mer og mer bildeveiledet, og øking av kunnskap om hvordan blodårer oppfører seg under kirurgiske inngrep er viktig.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 29. nov. 2007 14:20 - Sist endret 29. nov. 2007 14:30