Disputas: Siv Cathrine Høymork

Cand.med. Siv Cathrine Høymork ved Fakultetsdivisjon Ullevål Universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): “Accuracy of pharmacokinetic and pharmacodynamic modelling and monitoring in clinical intravenous anaesthesia”

1.opponent: Överläkare med.dr. Rolf Sandin, Anestesikliniken, Länssjukhuset, Kalmar, Sverige
2.opponent: Professor II dr.med.Tom Heier, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo
3.medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis dr.med. Hanne Storm, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor II dr.med. Tor Inge Tønnessen, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Johan Ræder, Anestesiavdelingen, Ullevål Universitetssykehus

Ved moderne narkose kombinerer anestesilegen flere medikamenter som sammen sørger for at pasienten sover og er smertefri og avslappet. Behovet for narkosemidler varierer betydelig mellom pasienter. De senere år er det utviklet nye verktøy som skal bidra til korrekt dosering til den enkelte pasient og dermed hindre både overdosering og utilsiktet våkenhet.
Anestesilege og forsker Siv Cathrine Høymork har i sin avhandling studert to slike nyvinninger i bruk hos pasienter under operasjoner: Computerstyrte pumper - TCI eller target controlled infusions - sikter mot å gi pasienten en forhåndsbestemt, beregnet konsentrasjon av narkosemiddel i blodet. Søvndybdemålere – hvorav BIS eller bispektral index er den mest kjente - måler effekten av sovemiddelet på hjernen direkte.
Selv om disse verktøyene ser ut til å være nyttige i klinisk bruk og ikke minst er vist å kunne redusere forekomsten av utilsiktet våkenhet, fant Høymork likevel vesentlige svakheter ved begge metodene: Hun fant ikke godt samsvar mellom de beregnede og de faktisk målte blodkonsentrasjonene av narkosemidlene. Heller ikke fant hun godt samsvar mellom de målte verdiene av narkosemidler og søvndybden målt ved BIS.
Det er nylig vist – nærmest ved en tilfeldighet - at kvinner våkner raskere enn menn etter narkose. Høymorks arbeider
viser at kvinner utskiller sovemiddel raskere fra blodet enn menn, et fenomen som ikke tidligere har vært kjent.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 18. apr. 2007 14:05 - Sist endret 19. sep. 2007 08:40