Disputas: Odd Erik Johansen

Cand.med. Odd Erik Johansen ved Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cardiovascular disease and type 2 diabetes - a multifaceted symbiosis

1. opponent: Professor dr.med. Jan Erik Nordrehaug, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen
2. opponent: Professor dr.med. Trond Geir Jenssen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Ingrid Os, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Pål Smith, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Seksjonsoverlege dr.med. Lars Gullestad, Hjertemedisinsk avdeling, Rikshospitalet Universitetssykehus

Underdiagnostikk og underbehandling av type 2 diabetes
Lege og forsker Odd Erik Johansen har avdekket betydelig underdiagnostikk av alvorlig hjertesykdom blant pasienter med diabetes og høy forekomst av uerkjent diabetes blant personer med hjerte- og kar sykdommer. Han fant at 20% av pasienter med diabetes hadde alvorlig, ikke symptomgivende åreforkalkning i hjertet og at halvparten av personer med hjerte- og kar sykdom har uoppdaget diabetes eller forstadier til dette.

Ettersom pasienter med type 2 diabetes er utsatt for komplikasjoner relatert til hjerte- og karsystemet, er det viktig å kunne avdekke diabetes og komplikasjoner forbundet med diabetes i et tidlig stadium. Det kan danne grunnlag for forebygging som vil være kostnadsbesparende for samfunnet og redusere byrden for den enkelte.

I avhandlingen ”Cardiovascular disease and type 2 diabetes – a multifaceted symbiosis” setter Odd Erik Johansen og hans medarbeidere fokus på dette. De viser også en sammenheng mellom lette betennelsesforandringer og hjerte- og kar sykdom ved diabetes og ved forstadier til diabetes.

Johansen viser hvordan man med nye metoder (blodprøver eller sykkeltest) kan identifisere risikopasienter på et tidlig stadium. Han viser også at intensivert behandling av pasienter med type 2 diabetes på sykehuspoliklinikk var mer effektivt enn standard behandling i allmennpraksis for å redusere risiko for hjerte-/karsykdom. En av konklusjonene i avhandlingen er at en slik organisasjonsmodell bør vurderes gitt som et generelt tilbud til alle med type 2 diabetes.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 30. apr. 2007 20:51 - Sist endret 19. sep. 2007 08:45