Disputas: Tom Hemming Karlsen

Cand.med. Tom Hemming Karlsen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): On the genetic influence on disease susceptibility and disease progression in primary sclerosing cholangitis

Professor Roger Chapman, Gastroenterology Unit, Oxford Radcliffe Hospital, Oxford, Storbritannia
Professor Erik Dissen, Avdeling for anatomi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
Professor Anne Carine Østvold, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Prodekan for forskning Sigbjørn Fossum, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Kirsten Muri Boberg, Medisinsk avdeling, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF

Lege og forsker Tom Hemming Karlsen har funnet sammenheng mellom bestemte genvarianter og leversykdommen primær skleroserende cholangitt. Primær skleroserende cholangitt er en kronisk betennelsestilstand i gallegangene og leveren som først og fremst rammer yngre mennesker med tarmsykdommen ulcerøs colitt. Det diagnostiseres mellom 1 og 2 nye tilfeller per 100.000 innbyggere i Norge hvert år. Sykdommen fører til innsnevringer i gallegangene og etter hvert skrumplever. Det finnes ingen effektiv medisinsk behandling, og sykdommen er den viktigste årsaken til levertransplantasjon i Norden. Årsaken til sykdommen er ikke kjent, men det er klare holdepunkter for at genetiske faktorer spiller en viktig rolle.

I sin avhandling On the genetic influence on Disease Susceptibility and Disease Progression in Primary Sclerosing Cholangitis har Tom Hemming Karlsen og hans medarbeidere studert betydningen av genetiske faktorer i primær skleroserende cholangitt. Man har funnet at det er andre genvarianter som disponerer for primær skleroserende cholangitt i kombinasjon med ulcerøs colitt, enn for ulcerøs colitt alene. Ved primær skleroserende cholangitt er såkalte HLA gener av stor betydning, og en av delstudiene viser at disse kan tenkes å påvirke sykdomsrisiko både ved å vise frem bestemte proteiner til immunsystemet, og ved å regulere aktiviteten til ulike immunceller.

I en annen delstudie fant man at bestemte varianter av et gen (kalt SXR) som styrer nedbrytningen av galle i leveren fører til et hissigere sykdomsforløp. Gallen som hoper seg opp i leveren pga. innsnevringene i gallegangene er giftig for levercellene, og funksjonen til SXR-genet kan dermed være av betydning for utviklingen av skrumplever. Avhandlingen peker på viktige mekanismer både for sykdomsutvikling og sykdomsforløp ved primær skleroserende cholangitt. Videre kartlegging av disse mekanismene kan gi verdifull innsikt i en sjelden, men alvorlig sykdom.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 16. aug. 2007 12:25 - Sist endret 28. aug. 2007 11:11