Disputas: Maja Kazazic

Cand.scient. Maja Kazazic ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mechanisms involved in ligand-induced downregulation of the epidermal growth factor receptor from the plasma membrane

Ph.d. Alexandre Benmerah, Universite Rene Descartes Paris V, Institute Cochin, Frankrike
Dr.scient. Anne Simonsen, Avdeling for biokjemi, Institutt for kreftforskning, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF
Professor Bjørn S. Skålhegg, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Tore Jahnsen, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Inger Helene Madshus, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Epidermal vekst faktor reseptor er involvert i flere typer kreft og Maja Kazazic har i sin avhandling ”Mechanisms involved in ligand-induced downregulation of the epidermal growth factor receptor from the plasma membrane” studert endocytose av reseptoren for epidermal vekst faktor (epidermal growth factor, EGF). På overflaten av celler er det en rekke molekyler som aktiveres når de binder til signalmolekyler fra miljøet rundt cellen. Dette setter i gang en kjedereaksjon mellom proteiner som fører til videre overføring av disse signalene i cellene. Et kontrollert samspill mellom signalstoffene og deres reseptorer er viktig. Mange former for kreft skyldes at signaler som styrer celledelingen kommer ut av kontroll. For å kunne designe nye legemidler er det viktig å forstå hvordan signalene normalt blir slått av. Binding av EGF til sin reseptor på celleoverflaten fører til signaloverføring og denne signalisering slåes av ved at EGF-EGF reseptor komplekser fraktes inn i cellen (endocytose) fra spesialiserte områder av cellemembranen. Maja Kazazic og hennes medarbeidere har vist at disse spesialiserte områder som rekrutterer EGFR ikke er caveolae, siden inkubering av celler med EGF ikke førte til mobilisering av caveolin. Endocytose av EGF foregår fra clathrin coated pits uavhengig av konsentrasjon av EGF tilsatt cellene. Forskjellige adaptorproteiner er involvert i endocytose, og Maja Kazazic har med sine medarbeidere funnet ut at proteinet epsin 1 er involvert i endocytose av EGF reseptor. De har også publisert at adaptorproteinet Grb2 og Cbl fører til ubiquitinering av EGF reseptor og at dette er viktig for å rekruttere EGF reseptor til coated pits under endocytose av reseptoren.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 18. apr. 2007 14:10 - Sist endret 3. apr. 2008 13:03