Disputas: Janette Khoury

Cand.med. Janette Khoury ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of a cholesterol-lowering diet in pregnancy: The CARRDIP study.

Professor Sjurdur F. Olsen, Aarhus Universitet, Danmark
Dr.med. Synnøve Lian Johnsen, Kvinneklinikken, Haukeland Universitetssykehus, Bergen
Professor Harald Arnesen, Hjertemedisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Bjørn Moum, Medisinsk klinikk, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Serena Tonstad, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

CARRDIP studien gjennomført av forsker og spesialist i kvinnesykdommer og fødselshjelp ved Rikshospitalet, Janette Khoury antyder at mødre som spiser sunt gjennom svangerskapet, føder barn med mulig lavere risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer.

Studien er et samarbeid mellom avdeling for Preventiv Kardiologi Ullevål universitets sykehus ved professor Serena Tonstad og Kvinneklinikken ved Rikshospitalet ved professor Tore Henriksen samt avdeling for Ernæring, Universitetet i Oslo.

Tidligere studier har vist at svangerskapskomplikasjoner, bl a fortidlig fødsel, kan være forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdommer senere i livet, både for mødre og barna. Videre er det påvist at høyt kolesterol hos mor under svangerskapet er forbundet med tidlige stadier for fettavleiring i årene hos fosteret.

I svangerskapet, har Khoury og medarbeidere testet ut vanlig norsk kosthold mot en kolesterolreduserende kost som besto av lite mettet fett i form av rent kjøtt, skummet melk og magre oster, fet fisk, olivenolje, rapsolje, nøtter, i tillegg til hele kornprodukter, frukt og grønt.

Resultatene viser at bare 0,7 prosent av kvinnene som spiste en kolesterolreduserende kost fødte for tidlig (før utgangen av 37 svangerskaps uke), noe 7,4 prosent av mødrene som spiste vanlig norsk kost gjorde.

Videre har fosteret i diett gruppen tegn på at blodet strømmer lettere i navlestrengen midt i svangerskapet. Det at mødrene i diett gruppen hadde en merkbar lavere stigning i løpet av svangerskapet, både i total kolesterolnivå og nivå av det ugunstige kolesterolet LDL kan være av betydning.

Det er første gang det er påvist at det går an å redusere denne stigningen samtidig som at det ser ut at dette ikke skader barnet. Barnets fødselsvekt var ikke merkbar forskjellig mellom gruppene, heller ikke kolesterol nivå tidlig etter fødselen. Dette utelukker ikke at en kolesterolreduserende kost i løpet av svangerskapet kan gi gunstige lokale forandringer i blodårene til barnet.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 24. mai 2007 13:32 - Sist endret 28. aug. 2007 11:20