Disputas: Synne Knopp

Cand.med. Synne Knopp ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Prognostic studies in vulvar squamous cell carcinoma

1. opponent: Professor, Dr.med. Leonor David, Institutt for molekylær patologi og immunologi ved universitetet i Porto, IPATIMUP, Portugal.
2. opponent Professor, Dr.med Helga B. Salvesen, Kvinneklinikken, Haukeland Universitetssykehus, Bergen.
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor, Dr.med. Aud Svindland, Patologisk anatomisk lab., Fakultetsdivisjonen Aker universitetssykehus.

Leder av disputas:  Forsker Finn-Eirik Johansen, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjonen Rikshospitalet.

Veileder:  Jahn M. Nesland, Patologiklinikken, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF.

Ny kunnskap om vulvakreft:
Lege og forsker Synne Knopp har funnet ut at proteinet p14 er i stand til å forutsi prognosen for enkelte pasienter med kreft i kvinners ytre kjønnsorgan vulva. Vulvakreft er en sykdom som oftest rammer eldre kvinner. Som et resultat av infeksjon med det kreftfremkallende viruset HPV er det imidlertid stadig flere yngre kvinner som utvikler forstadier til vulvakreft. Behandlingen av vulvakreft er ofte lemlestende med fysiske og psykiske følger etter kirurgiske inngrep. Det finnes i dag få indikatorer som er i stand til å velge ut pasienter som kan spares for en aggressiv kirurgisk behandling. I sin avhandling Prognostic studies in vulvar squamous cell carcinoma har Synne Knopp og hennes medarbeidere undersøkt flere komponenter som inntar nøkkelposisjoner i celledelingen samt betydningen av HPV i vulvakreft. Resultater fra arbeidet viser at mangel på proteinet p14 hos pasienter som ikke har HPV-infeksjon identifiserer pasientgruppen med kortest overlevelse. Spredning til lymfeknuter er et av de sikreste mål for forventet overlevelse blant pasienter med vulvakreft og tilbakefall med spredning til lymfeknuter er en svært alvorlig situasjon med små sjanser for overlevelse. Knopp og hennes medarbeidere har i sitt arbeid undersøkt betydningen av lymfeknutemetastaser som ikke ble oppdaget ved den primære histologiske undersøkelse. Resultatene viser at små mengder uoppdagede lymfeknutemetastaser ikke er avgjørende for pasientens prognose.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 27. apr. 2007 12:31 - Sist endret 30. aug. 2007 13:36