Disputas: Jo Kramer-Johansen

Cand.med. Jo Kramer-Johansen ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Reporting and improving quality of cardiopulmonary resuscitation (CPR) during out of hospital cardiac arrest

1. opponent: Professor med.dr. Maaret Castrén, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Førsteamanuensis dr.med. Eirik Skogvoll, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, Norges Teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Johan Ræder, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Sigurd Nitter-Hauge, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Prof. Petter Andreas Steen, Anestesiavdelingen, Ullevål Universitetssykehus, 0407 Oslo

Ny forsking på hjertelungeredning

Anestesilege og forsker ved Institutt for eksperimentell medisinsk forskning Jo Kramer-Johansen har studert hvordan kvalitet på hjertelungeredning kan måles og eventuelt forbedres med tilbakemeldinger på kvaliteten; begge deler via hjertestarteren.

Nesten alle kliniske studier av medikamenter og utstyr ved hjertelungeredning har gitt skuffende resultater i forhold til laboratorieforsøk. En viktig grunn kan være at hjertelungeredning ikke gjennomføres med samme gode og ensartede kvalitet på pasienter som under laboratorieforhold. For bedre å kunne sammenlikne og vurdere studier må kvalitet på hjertelungeredning måles, og stipendiaten beskriver i avhandlingen ”Reporting and improving quality of cardiopulmonary resuscitation (CPR) during out of hospital cardiac arrest” metoder og anbefalinger for dette.

Da kvaliteten på hjertelungeredning ble målt i tre ambulansetjenester i Norge, Sverige og England, var et gjennomgående funn for grunne brystkompresjoner og for mange og lange pauser. Automatiserte tilbakemeldinger som under trening på dukkemodeller ga dramatisk bedre kvalitet på hjertelungeredningen, ga noe bedret brystkompresjonsdybde også på pasienter, men hevet ikke den generelle kvaliteten til anbefalt nivå. Et tilleggsfunn var at manuelle defibrillatorer bruker kortere tid til å levere sjokk enn halvautomatiske defibrillatorer. Kort tid til sjokk er i mange andre studier vist å være viktig for overlevelse etter hjertestans, men denne fordelen oppveies kanskje av at det ble gitt flere unødvendige sjokk.

Stipendiaten har vært finansiert av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Resultatene er publisert i de internasjonale tidsskriftene JAMA og Resuscitation. Veiledere har vært Professor Petter Andreas Steen (Ullevål Universitetssykehus) og Lars Wik ved Nasjonalt Akuttmedisinsk Kompetansesenter (NAKOS).

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 31. mai 2007 21:23 - Sist endret 19. sep. 2007 09:00