Disputas: Annette Torgunrud Kristensen

Cand.scient. Annette Torgunrud Kristensen ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Capillary electrophoresis in analysis of DNA variations in rectal cancer

1. opponent: Førsteamanuensis Jia Chen, Mount Sinai School of Medicine, N.Y. USA
2. opponent: Professor Arne Skarstein, Kirurgisk avdeling, Haukeland universitetssykehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Claes Tropé, Gynekologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor II Eivind Hovig, Institutt for informatikk, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Per Olaf Ekstrøm, Rikshospitalet - Radiumhospitalet HF, kirurgisk klinikk I

Metode for å oppdage skjulte kreftceller etter operasjon:

I denne doktor avhandlingen er det påvist at pasienter operert for endetarmskreft oftere har rester av kreftceller i bukhulen etter operasjon enn det kirurgene først har antatt. Denne metoden kan gjøre det lettere å sette i gang riktig behandling av pasienter av denne typen på et tidligere stadium enn hva tilfellet er i dag.

Funn i denne avhandlingen viser at pasienter med påviste kreftceller i bukhulen har dårligere prognose for å overleve, enn de med negative funn.

Tykk- og endetarmskreft er den hyppigste kreftformen i Norge. Denne sykdommen rammer begge kjønn og utvikles som regel via polypper i tarmen. Kun 50-60% av alle pasienter med denne sykdommen er i live etter fem år, og de fleste som dør har enten fått tilbakefall eller spredning til andre organer. Kunnskap om underliggende biologi ved endetarmskreft kan føre oss mot det overordnede mål å forbedre pasientens overlevelse og redusere lidelse.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 7. juni 2007 12:11 - Sist endret 6. mars 2008 16:09