Disputas: Birgitta Langhammer

Cand.san. Birgitta Langhammer ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Physiotherapy after stroke – a lifetime endeavour

1. opponent: Universitetslektor docent dr.med.vet. Lotta Widén Holmqvist, Karolinska institutet, Inst. för NVS, sek. för sjukgymnastik, Huddinge, Sverige
2. opponent: Førsteamanuensis dr.med. Bent Indredavik, Institutt for nevromedisin, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Torgeir Bruun Wyller, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Tormod Fladby, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Enhetschef Birgitta Lindmark (hovedveileder), Institutionen för neurovetenskap, Enheten sjukgymnastik, Akademiska sjukhuset, Uppsala universitet, Professor dr.med. Johan K Stanghelle (biveileder), Forskningsenheten Sunnaas sykehus, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

TITTEL: Fysioterapi etter hjerneslag – et livslangt målrettet prosjekt

I Norge får ca 13-15000 personer hjerneslag hvert år. Bedring etter hjerneslag skyldes delvis spontanbedring, kroppens evne til å reparere seg selv, og delvis reorganisering av neurale mekanismer (plastisitet), som påvirkes av trening, aktivitet og miljø. Fysioterapeutisk behandling med fokus på mobilitet og aktivitet stimulerer til plastiske forandringer.
I avhandlingen ”Physiotherapy after stroke – a life-time endeavour” har Birgitta Langhammer og hennes medarbeidere evaluert effekten av fysioterapi, i akutt og kronisk stadium etter hjerneslag. Fysioterapibehandling med to ulike metoder (Motor Relearning Programme versus Bobath) ble sammenliknet hos hjerneslagpasienter i den akutte rehabilitering. Fysioterapi etter Motor Relearning Programme, med målrettede strategier, ble funnet å gi raskere effekt enn Bobath behandling, med inhiberings- og fasiliterings strategier.
Det var sterk assosiasjon mellom gange, dynamisk og statisk balanse hos pasienter med akutt hjerneslag. Balanse må sees i forhold til oppgaven som skal utføres; eksempelvis gange, reise seg fra stol, snu seg, og kan ikke betraktes som en separat øvelse.
Resultater fra en oppfølgingsstudie det første året etter hjerneslag i en gruppe som fikk tett oppfølging av fysioterapeut og en annen gruppe som bare fikk ”vanlig oppfølging” viste at regelmessig trening hele året var meget viktig for å oppnå og opprettholde optimal funksjon. Motorisk funksjon, aktiviteter i daglig livets funksjoner og håndstyrke ble bedre og ble opprettholdt det første året etter hjerneslag uavhengig om de tilhørte gruppen med obligatorisk fysioterapi eller ikke. Hyppig og regelmessig trening i begge grupper under dette første år bidro til resultatet. Regelmessig oppfølging på konsultativ basis syntes således å være like effektivt som et obligatorisk tilrettelagt treningsopplegg hos fysioterapeut.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 8. nov. 2007 10:56 - Sist endret 8. nov. 2007 14:45