Disputas: Inger Kristin Larsen

Cand.scient. Inger Kristin Larsen ved Fakultetsdivisjonen Det norske Radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): "Colorectal Cancer Screening By Flexible Sigmoidoscopy: Acceptance of screening, risk factors for neoplasia, and impact of screening on future health behaviour "

Professor Arnold Berstad, Seksjon for Gastroenterologi, Haukeland Universitetssykehus, Bergen
Professor Dag Thelle, Epi-Gen Ahus, Akershus universitetssykehus, Lørenskog
Overlege Olaug Villanger, Gastrokirurgisk avdeling Rikshospitalet, Oslo

Screeningdeltakelse kan ha en uheldig innvirkning på fremtidig livsstil. Dette er hovedkonklusjonen i doktorgradsavhandlingen til biolog og stipendiat Inger Kristin Larsen ved Kreftregisteret. I sin avhandling ”Colorectal Cancer Screening By Flexible Sigmoidoscopy: Acceptance of screening, risk factors for neoplasia, and impact of screening on future health behaviour” beskriver Larsen livsstilsendringer hos personer som er invitert til, eller har deltatt i, en screeningundersøkelse for tarmkreft sammenlignet med endringer i en kontrollgruppe over en periode på 3 år. Å få en bekreftelse på at man er frisk og har lav risiko for å få en bestemt, alvorlig sykdom, kan redusere motivasjonen til å opprettholde eller tilstrebe en sunn livsstil. Tidligere studier har ikke funnet negative livsstilseffekter som følge av screeningdeltakelse, men uten å se på endringer over tid i den generelle befolkningen er det umulig å kartlegge dette på en ordentlig måte. I denne studien, hvor 7060 personer har inngått, fant vi over tid en reduksjon i andelen av røykere i screeninggruppen. Først da disse dataene ble sammenlignet med endringer i kontrollgruppen, ble det avdekket at screeninggruppen ikke hadde like stor reduksjon som kontrollgruppen hadde. Det samme ble funnet for fysisk aktivitet, der screeninggruppen hadde beholdt sitt nivå av fysisk aktivitet, mens kontrollgruppen hadde et betydelig økt aktivitetsnivå. Screeninggruppen hadde også redusert sitt inntak av frukt og grønt, og hadde en større vektøkning enn kontrollgruppa. Endringene er små, og det er usikkert hvilken betydning disse vil ha på en fremtidig risiko for livsstilssykdommer. Funnene kan ha betydning for utformingen av nasjonale screeningprogram.
Larsen har også funnet at tilbakemeldinger fra deltakere i screening er et nyttig verktøy for å forbedre standarden ved endoskopisentre, blant annet for å forbedre endoskopørenes evne til å utføre smertefrie undersøkelser.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 27. aug. 2007 12:35