Disputas: Trine Lillehammer

Cand.pharm Trine Lillehammer ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Adenovirus-mediated gene transfer to melanoma and glioma cells – a study of transcriptional targeting and candidate therapeutic genes

Professor Ian Hart, Institute of Cancer at Barts and The London, Queen Mary's School of Medicine and Dentistry, London, England
Overlege Jürgen Geisler, Seksjon for onkologi, Haukeland universitetssykehus, Bergen
Heidi Kiil Blomhoff, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Arnoldo Frigessi, Avdeling for biostatistikk, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Olav Engebråten, avd. for tumorbiologi og avd. for onkologi, Radiumhospitalet

Målstyrt genoverføring og genterapi med adenovirus i kreftceller
I sin avhandling har Cand. pharm. Trine Lillehammer studert potensielle terapigener og muligheten for å målrette ekspresjonen av disse selektivt til kreftceller som malignt melanom (ondartet føflekk-kreft).
Genterapi defineres som overføring av gener til celler for å behandle sykdom. Genterapi er fortsatt kun en eksperimentell behandlingsform, hovedsakelig fordi det er vanskelig å oppnå en genoverføringsgrad som resulterer i terapeutisk effekt (effektivitet) samt å begrense genoverføringen kun til ønskede målceller (selektivitet). Adenovirus, et vanlig forkjølelsesvirus, er naturlige spesialister på genlevering til celler. Ved bruk av molekylærbiologiske teknikker kan virusets sykdomsfremkallende gener fjernes og erstattes med terapeutiske gener. Trine Lillehammer og medarbeidere har funnet at ved å også inkludere regulatoriske elementer, som er spesifikke for pigmenterte celler, oppnås både effektiv og selektiv ekspresjon av det overførte genet i melanomceller. Melanomceller har en uttalt evne til å spre seg til andre, ofte vitale organer som lunge og hjerne (metastatisk sykdom). Ved å behandle slike kreftceller med et potensielt terapeutisk gen (PAI-1) som reduserer kreftcelles evne til migrasjon og invasjon, ble utviklingen av eksperimentell metastatisk sykdom i dyremodeller forsinket betraktelig. Melanomceller som har spredt seg er også svært resistente mot dagens behandling, noe som medfører en dårlig prognose for denne pasientgruppen. Ved å kombinere dagens etablerte og nyutviklet kjemoterapi med et virus som uttrykker det toksiske genet TRAIL, oppnådde man i tidlige prekliniske studier synergistisk behandlingseffekt i denne kreftformen. Avhandlingen omhandler derfor videreutvikling av adenovirus som verktøy for genoverføring samt studier av mulige terapeutisk gener, noe som er helt essensielt for at bruk av slik genterapi skal kunne realiseres i pasienter.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 19. nov. 2007 09:02 - Sist endret 19. nov. 2007 09:14