Disputas: Tor Egil Faksvaag Molden

Cand.scient. Tor Egil Faksvaag Molden ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Detection of Human Papillomavirus mRNA or DNA in Screening for Cervical Cancer

Professor dr. med. John O’Leary, Department of Pathology, Trinity College, Dublin, Irland
Professor dr. med. Torill Sauer, Patologisk anatomisk avdeling, Ullevål universitetssykehus, Oslo
Professor dr. med. Ivar Walaas, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Forsker Tor Molden har vært med på å utvikle en ny test som identifiserer kvinner som har en økt risiko for å utvikle livmorhalskreft.

I Norge blir det årlig diagnostisert omtrent 300 nye tilfeller av livmorhalskreft samtidig som omtrent 100 kvinner dør som følge av livmorhalskreft. Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft har som mål å forhindre sykelighet og dødelighet av livmorhalskreft. Dette gjøres ved å påvise forstadier til kreft som fremdeles lar seg behandle.

I sin avhandling ”Detection of human papillomavirus mRNA or DNA in screening for cervical cancer” har Tor Molden og medarbeidere vist at ved å teste for humant papillomavirus (HPV) så kan en bedre identifisere de kvinnene som står i fare for å utvikle livmorhalskreft. Disse kvinnene kan dermed følges opp nøyere, mens de kvinnene som har en minimal sjanse for å utvikle livmorhalskreft i løpet av de nærmeste årene kan følges opp mindre hyppig. Disse resultatene kan bidra til å endre strategiene for masseundersøkelsen mot livmorhalskreft.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 28. aug. 2007 11:12