Disputas: Anders E. Myhre

Cand.med. Anders E. Myhre ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Gram-positive endotoxemia and modulation of the innate immune response

Professor Michael A. West, Surgery Dept. Northwestern University, Chicago, USA
Professor Egil Johnson, Kirurgisk klinikk, Ullevål universitetssykehus
Professor Karl-Erik Giercksky, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Ludvig Svennevig, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Veileder:  Professor Ansgar Oddne Aasen, Inst. for kirurgisk forskning, Rikshospitalet

Ny forståelse av blodforgiftning.
Anders E. Myhre, lege og stipendiat, har sammen med medarbeidere ved Institutt for kirurgisk forskning på Rikshospitalet undersøkt mekanismer ved blodforgiftning og måter man kan forbedre behandlingen av denne sykdommen på.
Blodforgiftning er en alvorlig sykdom med en dødelighet på opptil 50 %, som blant annet kjennetegnes av en kraftig betennelsesprosess i hele kroppen. En type bakterier (Gram-positive) som forårsaker rundt halvparten av sykdomstilfellene er lite utforsket i denne sammenhengen. Myhre og hans medarbeidere har funnet ut at et stoff i disse bakteriene, peptidoglykan, har lignende egenskaper som andre stoffer man har forsket mer på i denne sammenhengen, og at dette sykdomsfremkallende stoffet blir ufarlig når det brytes ned av spesielle enzymer. De har også vist at peptidoglykan øker innholdet i blodet av visse signalmolekyler som er sentrale i sykdomsutviklingen ved blodforgiftning.
I fortsettelsen av dette arbeidet har forskningsgruppen vist at Amelogenin, et stoff som er mye brukt i tannbehandling, kan hemme betennelse forårsaket av bakterielle toksiner i blodet. Det kan derfor ha terapeutisk potensiale hos pasienter med blodforgiftning.
Hos pasienter med blodforgiftning er mange livsviktige prosesser i kroppen ute av funksjon. LXR er et molekyl som tilhører kjernematerialet i celler og som er sentralt i mange av disse prosessene. Ved å aktivere dette molekylet har Myhre og medarbeidere vist at man får en kraftig hemming av betennelsesprosessen i blodet, og man kan derfor tenke seg at dette kan by på en spennende behandlingsmulighet. Slik behandling har potensiale til å bedre overlevelsen av en alvorlig sykdom hvor det er gjort få store fremskritt på mange år.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 22. nov. 2007 12:43 - Sist endret 22. nov. 2007 12:57