Disputas: Hilde Grindvik Nielsen

Cand.polit. Hilde Grindvik Nielsen ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Studies of reactive oxygen species and adhesion molecules in leukocytes related to aerobic physical activity

1. opponent: Forsker dr.med. Ola Rønsen, Olympiatoppen, Oslo
2. opponent: Professor dr.polit. Jan Helgerud, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis dr.med. Anne Cathrine Staff, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor II Jens Kjeldsen-Kragh, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Avdelingsoverlege dr.med. Torstein Lyberg, Kompetansesenter for klinisk forskning, Ullevål universitetssykehus HF

Effekten av fysisk aktivitet på produksjon av frie oksygen radikaler og antioksidantforsvaret – forebyggende eller helsefarlig?

Hilde Grindvik Nielsen og hennes samarbeidspartnere har i doktorgradsavhandlingen ”Studies of reactive oxygen species and adhesion molecules in leukcoytes related to aerobic physical activity” kartlagt effekten av fysisk aktivitet på produksjon av frie oksygen radikaler i de hvite blodlegemene (leukocytter). Moderat fysisk aktivitet er kjent for å være fordelaktig for kroppens infeksjonsforsvar, mens inaktivitet og i enda større grad toppidrett svekker infeksjonsforsvaret. Det er blitt målt produksjon av frie radikaler i leukocytter og total antioksidant status i plasma før og rett etter Oslo maraton og Oslo halvmaraton, og før, under og 3 dager etter Forsvarets stridsuke. Våre studier viser at etter maratonløpene og Forsvarets stridsuke er leukocyttenes evne til å produsere frie radikaler kraftig redusert, mens total antioksidant status i plasma er økt etter maratonløpene, og øker gradvis i løpet av stridsuken og i tiden etter stridsuken. I tillegg moduleres uttrykket av definerte adhesjonsmolekyler på leukocyttenes overflate etter maraton/halvmaraton. Disse resultatene kan delvis være med på å forklare hvorfor idrettsutøvere er mer sensitive overfor infeksjonssykdommer i tiden rett etter aktivitet, men hvor lenge denne perioden varer og når det er optimalt med en ny treningsøkt er enda usikkert.

Enkelte studier indikerer at produksjonen av frie radikaler påvirkes av fysisk aktivitet, noen som har ført til en del ukritisk inntak av kosttilskudd blant idrettsutøvere. Etter fire uker med inntak av doble doser antioksidanttilskudd ble det målt uendrede nivåer av frie oksygen radikaler i leukocytter og av antioksidant status i plasma hos 18 utholdenhetsutøvere. På bakgrunn av disse resultatene kan vi ikke anbefale å innta kosttilskudd i tillegg til et normalt kosthold.

Avhandlingen generer ny kunnskap om effekten av fysisk aktivitet på immunforsvaret, og resultatene vil kunne brukes til å evaluere dagens utstrakte bruk av kosttilskudd. Fysisk aktivitet skal være sunt og helsebringende, ikke skadelig og påføre utøvere økt risiko for infeksjoner og andre potensielle dødelige sykdommer, i tillegg til å øke helsevesenets behandlingsutgifter.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 31. mai 2007 15:57 - Sist endret 19. sep. 2007 09:02