Disputas: Cecilia Margaretha Montgomery Øien

Cand.med Cecilia Margaretha Montgomery Øien ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Gender aspects in kidney transplantation

Professor Margret Arnadottir, Department of Medicine, Landspitali University Hospital Hringbraut, Reykjavik
Professor Bjarne Magnus Iversen, Institutt for indremedisin, Haukeland Universitetssykehus, Universitetet i Bergen
Professor Helge Scott, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Sverre Erik Kjeldsen, Fakultetsdivisjon Ullevål

Veileder:  Professor Ingrid Os, Medisinsk klinikk, UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

TITTEL: Nyretransplantasjon – betydning av kjønn og alder.
Lege og forsker Cecilia Montgomery Øien har fokusert på kjønnsrelaterte forskjeller ved nyretransplantasjon i sitt arbeid.
Friske kvinner har en lavere hjerte- og kar risiko enn menn på samme alder, men etter nyretransplantasjon forsvinner denne ”kvinnefordelen”. Dette er vist i en post hoc analyse av placebo armen i ALERT (Assesment of LEscol in Renal Transplantation) studien som er en randomisert klinisk studie hvor effekten av kolesterolsenkende behandling på hjerte og kar sykelighet og dødelighet ble undersøkt. Dette betyr at nyretransplanterte kvinner må vurderes etter samme kriterier og få samme forebyggende hjerte- og kar behandling som menn.
Ved gjennomgang av data fra Norsk Nyremedisinsk Register på alle nyretransplantasjoner utført med levende giver i perioden 1985-2004 finner en at selv om det er flest kvinnelige givere er det ikke noen overhyppighet av donasjon fra kvinne til mann. Videre gir far like ofte som mor nyre til barn under 30 år. Det har vært hevdet at da menn har større nyrer enn kvinner så er det en fordel å få nyre fra en mann. I vårt arbeid finner vi at nyre fra levende kvinnelig donor har like bra, kanskje bedre langtidsoverlevelse enn nyre fra mannlig levende donor. Dersom man har mer enn en mulig levende giver, bør ikke donors kjønn ha noe å si for hvilken giver som velges. Donors alder har mye større betydning for et godt resultat etter en nyretransplantasjon.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 29. nov. 2007 14:32 - Sist endret 6. mars 2008 16:10