Disputas: Kristin Ørstavik

Cand.med. Kristin Ørstavik ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Small-fiber dysfunction in patients with chronic painful conditions

Professor Mikael Elam, Sektionen for klinisk neurovetenskap och rehabilitering, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Sverige
Professor Troels S. Jensen, Nevrologisk avdeling, Århus Universitetshospital, Danmark
Professor Chantal Tallaksen, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Nevrolog og forsker Kristin Ørstavik har undersøkt om funksjonen til de små nervefibrene som sender beskjed om smerte og temperatur er endret hos mennesker med ulike kroniske smertetilstander.
I to av artiklene påvises endringer i funksjonen til slike nervefibre hos pasienter med erythromelalgi (anfall med varme, røde, brennende føtter/hender) og pasienter behandlet for lavt stoffskifte og smerter i føtter/hender. Funnene, som er basert på testing av områder på huden med og uten symptomer og sammenlignet med resultater fra friske, tyder på at smerten pasientene opplever kan skyldes påvirking av disse nervefibrene. Direkte registreringer fra enkeltnervefibre hos pasienter med diabetes og erythromelalgi viste også endringer som ikke tidligere er påvist hos mennesker. Disse endringene bestod dels i overfølsomhet for mekanisk stimulering og dels i at nervene spontant signaliserte smerte uten ytre påvirkning. Overraskende fant man også slike forandringer hos diabetespasienter uten smerter. Dette kan tyde på at andre mekanismer, som ulik påvirkning av undergrupper av smertenerver (påvist i en av artiklene i denne avhandlingen), eller endringer i koding av smertestimuli kan være viktige for utviklingen av kroniske smertetilstander. I tillegg kan påvirkning fra den delen av nervesystemet som normalt styrer svetting og blodkar (sympaticus) indirekte føre til spontane signaler i smertefibre og dermed smerte. Dette er for første gang vist hos en pasient med kroniske smerter etter nerveskade. Kroniske smerter som skyldes skade eller sykdom i nerver er svært vanskelig å behandle. Økt forståelse for hva som fører til at slik skade/sykdom gir smerter, som denne avhandlingen har bidratt til, kan føre til mer spesifikk behandling og forebygging av kroniske smerter.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 26. jan. 2007 12:06 - Sist endret 28. aug. 2007 11:13