Disputas: Kari Otterdal

Cand.scient. Kari Otterdal ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Platelet-mediated inflammation: Involvement of the tumor necrosis factor superfamily ligands CD40L and LIGHT

Professor Tomas Lindahl, Universitetet i Linköping, Universitetssykehuset i Linköping, Sverige
Seniorforsker Ingebjørg Seljeflot, Kompetansesenter for klinisk forskning, Ullevål universitetssykehus, Oslo
Professor Britt Nakstad, Barneavdelingen, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Harald Arnesen, Hjertemedisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Frank Brosstad

Flere sykdomstilstander, deriblant åreforkalkning, er karakterisert av en betennelsestilstand i blodåresystemet. Normalt har betennelse en beskyttende funksjon i kroppen, men tar den overhånd kan den være sykdomsfremmende. I dette arbeidet har vi studert årsaksmekanismene til betennelse i blodåreveggen med spesiell vekt på blodplatenes betydning i denne sammenheng. Blodplatene er først og fremst kjent for å kunne stanse blødninger ved at de klumper seg sammen og tetter igjen skaden i en blodåre. Aktivering av blodplater kan imidlertid også være skadelig og føre til blodproppdannelse med bl.a. hjerteinfarkt og hjerneslag som følge. I den senere tid er det også vist at blodplatene deltar i utviklingen av betennelse i åreveggen ved ulike sykdommer som f.eks åreforkalkning. Dette skjer ved at de frigjør betennelsesfremmende signalstoffer. I dette arbeidet har vi identifisert et nytt slikt signalstoff (LIGHT) som skilles ut fra blodplatene. Vi har studert mekanismene for hvordan LIGHT og et annet beslektet signalstoff (CD40L) frigjøres fra aktiverte blodplater og kartlagt hvordan frisettingen kan hemmes. Videre har vi sett på hvordan blodplatene ved hjelp av disse signalstoffene kan skape betennelse i åreveggen, noe som igjen gir økt frigjøring av andre betennelsestoffer med ytterligere betennelse som følge. I denne ”onde sirkelen” kan LIGHT og CD40L fra blodplater spille en viktig rolle. I lys av dette har vi undersøkt pasienter med åreforkalkning og pasienter med pulmonal hypertensjon (sykdom i lungekretsløpet) som begge er sykdommer karakterisert av betennelse i åreveggen og vi fant at begge pasientgruppene hadde forhøyede nivåer av disse to signalstoffene. Utifra våre observasjoner tror vi at blodplatene er en viktig kilde til de høye nivåene av LIGHT og CD40L hos disse pasientene og vi tror at stoffene kan spille en viktig rolle for sykdomsutviklingen. Våre funn kan på lengre sikt lede fram mot nye behandlingsformer ved disse sykdommene, og understreker at medisiner som hemmer blodplateaktivering ikke bare vil kunne forebygge blodpropp men også dempe betennelse.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 2. mars 2007 11:03 - Sist endret 28. aug. 2007 11:14