Disputas: Torbjørn Paulsen

Cand.med. Torbjørn Paulsen ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Epithelial ovarian cancer. A clinical epidemiological approach on diagnosis and treatment

Senior Consultant Elizabeth Junor, Western General Hospital, Edinburgh, Scotland
Docent og overlege Thomas Högberg, Universitetssykehuset i Linköping, Sverige
Professor Karl-Erik Giercksky, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øyvind Bruland, Fagområde klinisk kreftforskning, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Veileder:  Janne Kærn, Fagområde gynekologisk onkologi, Radiumhospitalet

Eggstokkreft. Sentralisert behandling bedrer overlevelsen
Eggstokkreftpasienter behandlet ved regionsykehusene har bedre overlevelse sammenlignet med pasienter behandlet ved lokalsykehusene i Norge. Dette er en av konklusjonene i en dr. grads avhandling som forsvares ved det medisinske fakultet 30.november 2007. Flertallet av pasientene hadde symptomer (94%) ved diagnosetidspunktet i motsetning til hva som hevdes i mange lærebøker. Sykdommen har blitt kalt ”silent killer”, noe denne avhandlingen tilbakeviser. Hele 38 % av pasientene ble henvist til kirurgiske og medisinske avdelinger før diagnosen ble stilt. En større andel av disse pasientene ble innlagt som øyeblikkelig hjelp enn pasientene innlagt ved gynekologiske avdelinger. Dette førte til behandlingsutsettelse.
Imidlertid ser det ut til at tiden fra operasjonen til den første cellegiftkuren blir gitt har liten prognostisk betydning. Pasienter som fikk sin første cellegift kur mer enn 6 uker etter operasjonen hadde ikke dårligere overlevelse. Pasienter som har nedsatt allmenntilstand etter operasjonen kan trygt vente med å få sin første cellegiftkur. Den viktigste prognostiske faktoren var operatørens evne til å redusere gjenværende tumorvev til et minimum. Operatørene ved de store sykehusene lykkes oftere med dette.
I et av arbeidene har men identifisert et antistoff (MMP-2) som kan si noe om prognosen til en mer godartet form for eggstokkreft (”borderline”). Denne oppdagelsen kan føre til at man i framtiden kan identifisere pasienter som ikke trenger utvidet operasjon. En del av disse kvinnene kan bevare en eggstokk og senere få barn. Til sammen 907 pasienter er inkludert i dr. graden som bygger på et pasientregister ved Kreftregisteret (OVANOR-registeret). Alle pasienter med eggstokkreft er inkludert siden 2002. I dag består registeret av ca. 3500 pasienter.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 16. nov. 2007 12:58 - Sist endret 16. nov. 2007 13:05