Disputas: Veslemøy Rolseth

Cand.scient Veslemøy Rolseth ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): DNA glycosylases initiating repair of oxidative DNA lesions in mammalian cells

Professor Tinna Ventrup Stevnsner, Molekylærbiologisk Institut, Det naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet
Postdoc Anne Simonsen, Avdeling for biokjemi, Rikshospitalet – Radiumhospitalet HF
Professor Frode Vartdal, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jon Storm-Mathisen, Institutt for Medisinske Basalfag, Avdeling for anatomi

Veileder:  Magnar Bjørås, Institutt for klinisk biokjemi

I denne avhandlingen har Veslemøy Rolseth karakterisert proteiner som reparerer oksidative skader på arvestoffet (DNA) og kartlagt hvor disse befinner seg inne i celler og i ulike områder av hjernen. Arbeidet viser også at DNA reparasjon har betydning for hvor sensitive nerveceller er for hjerneslag (ischemi).
Oksidative skader på DNA er vist å være involvert i utvikling av både kreft og neurodegenerative sykdommer, som hjerneslag. Cellene i kroppen har derfor utviklet mekanismer for å reparere skadet DNA som dermed hindrer utvikling av disse sykdommene. Baseutkuttingsreparasjon er den viktigste måten å fjerne oksidative skader på DNA. I denne prosessen er DNA glykosylaser nøkkelkomponenter. Veslemøy Rolseth og hennes medarbeidere har i denne avhandlingen karakterisert to tidligere ukjente DNA glykosylaser, NEIL1 og NEIL3. De har også funnet at en variant av DNA glykosylasen OGG1 har defekt lokalisering inne i celler, og at dette kan være grunnen til økt kreftrisiko hos mennesker med denne varianten av proteinet. Videre har de studert DNA glykosylasene i hjernen og funnet at disse er svært utbredt i dette organet, men at de ulike DNA glykosylasene har forskjellig nivå i ulike deler av hjernen. Dessuten reguleres nivået i hjernen ved aldring.
Hjerneslag fører til tap av nerveceller i bestemte deler av hjernen, og avhandlingen viser at disse cellene har mindre DNA reparasjonskapasitet enn andre mer resistente nerveceller.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 20. sep. 2007 13:57 - Sist endret 20. sep. 2007 14:31