Disputas: Luis Georg Romundstad

Cand.med. Luis Georg Romundstad ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Effects of glucocorticoids and nonsteroidal anti-inflammatory drugs on postoperative and experimental pain

Professor James C Eisenach, Pain Mechanics Lab, Wake Forest University School of Medicine, Winston-Salem, USA
Professor Eija Kalso, Pain Clinic, Helsinki University Central Hospital, Helsinki, Finland
Professor Johan Ræder, Anestesiavdelingen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Karl-Fredrik Lindegaard, Nevrokirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Audun Stubhaug, Anestesiavdelingen, Rikshospitalet

Ikke-steroide antiinflammatoriske medikamenter er effektive ved akutte postoperative smerter. En dose med et glukokortikoid har også smertelindrende effekt etter liten og middels stor kirurgi.
Imidlertid har det vært usikkerhet omkring effekten av glukokortikoider etter større kirurgiske inngrep og ved visse typer eksperimentelle smerter hos dyr. I avhandlingen EFFECTS OF GLUCOCORTICOIDS AND NONSTEROIDAL ANTI-INFLAMMATORY DRUGS ON POSTOPERATIVE AND EXPERIMENTAL PAIN har Luis Romundstad og medarbeidere for første gang vist at et glukokortikoid (methylprednisolon) og et tradisjonelt ikke-steroid antiinflammatorisk medikament (ketorolac) gitt intravenøst, raskt reduserer overfølsomhet for ubehagelige berøringsstimuli (sekundær hyperalgesi) rundt en brannskade. Dette indikerer effekter på ryggmargsnivå.
Det er også første gang noen har vist at et glukokortikoid (methylprednisolon) kan øke toleranseterskelen for smerte og redusere øverfølsomhet (hyperestesi) rundt et operasjonssår et år etter inngrepet. Methylprednisolon, ketorolac og parecoxib (intravenøs cyclooxygenase 2-hemmer) lindret akutte postoperative smerter. Opioidsparende effekt i tre dager etter en enkelt dose med methylprednisolon 125 mg intravenøst, indikerer en protrahert smertelindrende effekt.
Methylprednisolon gav også reduksjon av postoperativ kvalme/oppkast og tretthet. Intravenøs paracetamol (propacetamol) kombinert med intravenøs ketorolac gav en større økning av toleranseterskelen for trykksmerte enn når ketorolac ble gitt alene. Med en prevalens av kroniske smerter på 13 % og overfølsomhet for berøring (hyperestesi) på 46 % et år etter kosmetisk brystforstørrende kirurgi, bekrefter avhandlingen tidligere studier som har vist at kroniske postoperative smerter og sensibilitetsforstyrrelser er vanlige.
Avhandlingen støtter bruken av paracetamol kombinert med et NSAID, og gir gode argumenter for å gi en enkelt glukokortikoiddose perioperativt.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 9. aug. 2007 12:48 - Sist endret 28. aug. 2007 11:24