Disputas: Anne Marit Grønås Selvaag

Cand.med. Anne Marit Grønås Selvaag ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Disease course and risk factors in early chronic arthritis in childhood. A 3 year prospective, controlled study.

Overlege Boel Andersson Gäre, Landstinget Jönköping Län, Kulturrum, Sverige
Seksjonsoverlege Hilde Berner Hammer, Revmatologisk avdeling, Diakonhjemmet sykehus, Oslo
Professor Ola Skjeldal, Barneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Gunnar Husby, Revmatologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Berit Flatø

Lege og forsker Anne Marit Selvaag har sett på hvordan det går med barn som får barneleddgikt de første årene de har sykdommen.
Barneleddgikt er en viktig årsak til langvarig nedsatt fysisk funksjon hos barn. Vi har hatt en del kunnskap om hvordan det går med disse barna etter 10-15 år, men man har visst lite om hvordan sykdommen utvikler seg de første årene. I tillegg har nye behandlingsmetoder gjort det viktig å kunne fange opp tidlig de barna som vil få et alvorlig sykdomsforløp.
I sin avhandling har Selvaag vist at barn med leddgikt hadde dårligere fysisk helse og mer smerte enn friske barn. De syke barna klarte seg stort sett bra psykososialt de første årene og var på nivå med andre barn. Studien viste at pasientenes helse bedret seg og sykdomsaktiviteten gikk ned under medisinsk behandling over disse 3 årene. De fleste barna hadde forandringer på røntgen av leddene. Hos en del barn forverret disse forandringene seg i løpet av studien, særlig for dem som var yngst og hadde mange affiserte ledd ved studiestart. Studien så også på endring i benmasse som følge av barneleddgikt. Pasientgruppen oppnådde mindre vekst i benmasse og muskelmasse, men større vekst i fettmasse, sammenliknet med friske barn. Ved studiens slutt etter 3 år hadde majoriteten av pasientene fortsatt aktiv sykdom. Dårlig generell helse, mange affiserte ledd og nedsatt fysisk funksjon tidlig i sykdomsforløpet var knyttet til det å ha fortsatt aktiv sykdom og hemmet fysisk funksjon etter 3 år.
Studien viser dermed at de barna som tidlig har utbredt barneleddgikt står i fare for å få et mer alvorlig sykdomsforløp og trenger derfor aggressiv behandling på et tidlig stadium.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 27. feb. 2007 14:28 - Sist endret 28. aug. 2007 11:14