Disputas: Aboulghassem Shahdadfar

cand.scient Aboulghassem Shahdadfar ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Human somatic cells in regenerative medicine. In vitro characterization of mesenchymal stem cells and chondrocytes

Professor Katarina Le Blanc, Hematologiskt Centrum, Avd. för klinisk immunologi, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm
Docent Mats Brittberg, Avd. för ortopedi, Sahlgrenska
Professor Lars Nordsletten, Ortopedisk senter, Fakultetsdivisjon Ullevål Universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Joel Glover, Avdeling for fysiologi, Institutt for Medisinske Basalfag

Veileder:  Jan E. Brinchmann, Immunologisk institutt, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF

Celler for vevs-regenerativ behandling
Vevs-regenerativ behandling (engelsk: tissue engineering) er en ny behandlingsstrategi for pasienter med skader og sykdommer. Målet er å bygge opp eller erstatte skadet eller dødt vev. Midlene er celler, ofte stamceller, men også ferdigutviklede celler fra forskjellige organer, av og til kombinert med biomaterialer som har som oppgave å sørge for at vevet som gjenoppbygges får riktig form.
Cand. scient. Aboulghassem Shahdadfar har i sitt doktorgradsarbeide Human somatic cells in regenerative medicine. In vitro characterization of mesenchymal stem cells and chondrocytes studert tre typer celler som er aktuelle for bruk i vevs-regenerativ behandling: stamceller (såkalte mesenchymale stamceller, MSC) fra fettvev og beinmarg, og celler fra leddbrusk. Han har beskrevet cellene i detalj, og undersøkt hvordan de best kan dyrkes i laboratoriet slik at antallet øker kraftig. Arbeidet vil bedre vår grunnleggene forståelse av slike celler, og dessuten øke sjansen for et godt resultat for pasienter som blir behandlet med disse cellene.
Shahdadfar har identifisert MSC-cellene i fettvev, beskrevet hvordan disse cellene ”ser ut” og hvilke gener som brukes.. Med denne kunnskapen har han så beskrevet de forandringene som oppstår i cellene når de dyrkes i laboratoriet. Han har vist at man kan erstatte serum fra kalver, som hittil har vært brukt for å dyrke slike celler, med serum fra pasienten selv, og at dette som oftest gir bedre og mer stabile celler. Han har også forbedret metoden for dyrking av bruskceller. Vevs-regenerativ behandling er et fagfelt i rask utvikling, og resultatene av Shahdadfars forskning har allerede kommet pasienter til gode.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 6. des. 2007 13:38 - Sist endret 6. des. 2007 13:45