Disputas: Einar Andreas Sivertsen

Cand.med. Einar Andreas Sivertsen ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): "Characterization of signaling pathways in normal and malignant hematopoietic cells by microarray technologies"

1. opponent: Overlege og professor Hans E. Johnsen, Avdeling for hematologi, Aalborg hospital, Danmark.
2. opponent: Professor Bjørn Steen Skålhegg, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo.
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Spurkland, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo.

Leder av disputas:  Professor II Ulf Kongsgaard, fagområde anestesiologi, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital.

Veileder:  Erlend B. Smeland, Institutt for Kreftforskning, Rikshospitalet - Radiumhospitalet HF.

Regulering av genuttrykk i blodceller og lymfekreft:

Lege Einar Andreas Sivertsen har undersøkt genuttrykk i blodceller og lymfekreftceller ved hjelp av moderne molekylærbiologiske teknikker. Kunnskapen kan få betydning for utvikling av målrettede legemidler mot lymfekreft. Menneskets arvemateriale ble ferdig kartlagt i 2001. I tiden etter har det vært lagt ned stor innsats for å forstå hvordan regulering av genuttrykk, det vil si hvordan gener skrus på og av i celler, fører til ulike egenskaper ved friske celler så vel som ved kreftceller. Mikromatriseteknologi gir muligheten til å måle slikt genuttrykk for titusener av gener i ett enkelt eksperiment. Teknologien brukes også til å avdekke endringer i genkopitall. Endringer i kopitall er ervervede forandringer i arvematerialet som oppstår i kreftceller. I første del av arbeidet undersøkte Sivertsen og medarbeidere sammenhengen mellom endringer i kopitall og uttrykk av gener i prøver fra lymfekreft. Økt kopitall av det kreftstimulerende genet BCL2 var forbundet med høyere uttrykk av proteinet som genet koder for. Imidlertid hadde andre endringer i arvematerialet større innflytelse på proteinuttrykket. Uttrykk av det kreftstimulerende genet PIM1 i lymfekreftprøver var sterkt forbundet med dårlig prognose. Genuttrykket hadde ikke sammenheng med kopitallet av PIM1. Andre mekanismer enn økt genkopitall forårsaker derfor høyt uttrykk av PIM1 i lymfekreft. I andre del av arbeidet brukte Sivertsen og medarbeidere mikromatriseteknologi til å kartlegge endringer i genuttrykk i normale blodceller etter stimulering med signalstoffene EPO og BMP6. Hormonet EPO styrer utviklingen av røde blodceller. Målgener for dette hormonet ble identifisert. Endringene i genuttrykk som følge av stimulering med EPO var svært avhengige av et protein som kalles PI3K. Rollen til BMP6 hos immunceller er tidligere ikke klarlagt. Sivertsen og medarbeidere fant at BMP6 har en hemmende effekt på T-lymfocytter. Flere målgener for BMP6 i T-celler ble identifisert.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 11. apr. 2007 13:06 - Sist endret 30. aug. 2007 13:38