Disputas: Finn Skårderud

Cand.med. Finn Skårderud ved Institutt for psykiatri vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Psychiatry in the flesh. Embodiment of troubled lives. Studies of anorexia nervosa and eating disorders

1. opponent: Honorary Senior Lecturer, Dr Rachel Bryant-Waugh, Dept. Child and Adolescent Mental Health, Great Ormond Street Hospital, United Kingdom
2. opponent: Clinical Director MD PhD Ulf Wallin, Lund University Hospital, Lund
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Lars Mehlum, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Per Andreas Høglend, Institutt for psykiatri, UiO

Veileder:  -Hovedveileder: Forskningsleder dr.med. Sonja Heyerdahl, Regionsenteret for Barns- og unges psykiske helse, region øst og sør, Oslo -Biveileder: Professor Steinar Kvale, Center for kvalitativ metodeutvikling, Psykologisk Institutt, Århus universitet

Kropp og sinn – nye perspektiver på spiseforstyrrelser

Lege og psykiater Finn Skårderud fokuserer i sitt doktorgradsarbeid på forståelser av hvordan kropp og sinn kan samhandle ved spiseforstyrrelser, med særlig vekt på anorexia nervosa. Avhandlingen ”Psychiatry in the flesh. Embodiment of troubled lives. Studies of anorexia nervosa and eating disorders” er bygd opp omkring seks vitenskapelige artikler som alle har vært publisert i engelskspråklige psykiatriske tidsskrifter.

Tre av forskningsartiklene viser hvordan personer med anoreksi kroppsliggjør sine følelser. En slik kroppslig konkretisering av følelsesliv blir beskrevet som et sentralt psykopatologisk forhold ved anoreksi, og benevnes i avhandlingen som redusert mentaliserende kompetanse. Denne tilnærmingen representerer et nytt rammeverk for å forstå disse tilstandene. Avhandlingen presenterer også mentaliseringsbasert terapi som en ny tilnærning til anoreksi.

En fjerde artikkel fordyper seg mer spesifikt i beskrivelser av hvordan forskjellige former for skamfølelser er sentrale i psykopatologien hos personer med anorexia nervosa. En femte artikkel beskriver hvordan klienter i Barnevernet rapporterer om selvfølelse, kroppsmisnøye og symptomer på spiseforstyrrelser, særlig med vekt på guttenes erfaringer. Med bakgrunn i data konkluderes det med at det er behov for større fokus på gutters erfaringer om kropp og mat generelt, og helt spesifikt på gutter i risikoutsatte grupper.

En sjette artikkel beskriver en intervensjon for å gi tilpasset fysisk aktivitet til en gruppe ungdom med alvorlig anoreksi. Motivet for studien var å se om det å bruke kroppen aktivt i trening, lek og sosial samhandling kan anvendes for å flytte oppmerksomhet vekk fra negativt kroppsfokus. Det konkluderes med at tilpasset fysisk aktivitet burde prøves ut mer i forhold til denne pasientgruppen.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 15. nov. 2007 16:19 - Sist endret 16. nov. 2007 12:47