Disputas: Inger Marie Skogseid

Cand.med Inger Marie Skogseid ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Advances in the treatment of dystonia. Clinical and functional status following long-term botulinum toxin therapy and deep brain stimulation

Head physician Anna Rita Bentivoglio, Department of Neurology, University Hospital A. Gemelli, Rome
Professor Karen Østergaard, Neurologisk Afdeling, Århus Universitetshospital
Professor Tormod Fladby, Nevroklinikken, fakultetsdivisjon Akershus Universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Michael Bjørn Russell, Nevrologisk avdeling, Akershus Universitetssykehus

Veileder:  Professor Emilia Kerty, Nevrologisk avdeling, Rikshospitalet

TITTEL: God effekt av moderne behandlingsmetoder ved dystoni.
Lege og spesialist i nevrologi Inger Marie Skogseid har i sin doktoravhandling evaluert effekten av de to viktigste behandlingsmetodene ved sykdommen primær dystoni, og viser at langvarig behandling med botulinumtoksin, og den nye behandlingsmetoden dyp hjernestimulering, gir både god symptomlindring og bedring av funksjon og livskvalitet hos pasienter med dystoni. Dystoni innebærer gjentatte ufrivillige bevegelser, som ofte fører til feilstillinger og smerter i en eller flere kroppsregioner, og kan sees som en egen sykdom (primær) eller sekundært til annen nevrologisk sykdom eller skade.
Langtidseffekten av injeksjoner med botulinumtoksin hos pasienter med primær nakkedystoni (cervikal) ble etter gjennomsnittlig 5 år og opp til 10 års behandling fortsatt karakterisert som god hos 67 % av pasientene, etter evaluering av både pasient og behandlende lege. Før behandlingsstart hadde sykdommen ført til redusert arbeidslivsdeltagelse hos nesten halvparten av pasientene, men behandlingen førte til at flere pasienter kunne være i jobb. Helserelatert livskvalitet var hos pasientene med nakkedystoni bare lett redusert (mindre enn ett standardavvik) i forhold til personer i samme kjønns - og aldersgruppe i befolkningen ellers. Mer alvorlig sykdom og/eller symptomer på depresjon var assosiert med redusert livskvalitet. Symptomer på depresjon ble observert hos under 20 % av pasientene.
Gjennom deltagelse fra norsk side i en internasjonal studie av effekten av dyp hjernestimulering ved alvorlig dystoni har Inger Marie Skogseid bidratt til å fremskaffe overbevisende dokumentasjon på at dyp hjernestimulering er en effektiv og trygg behandling for de mest alvorlig rammede dystonipasientene, som ikke har god nok lindring av botulinumtoksin eller annen medikamentell behandling. Parallelt med at ufrivillige bevegelser og smerte ble betydelig redusert, ble helserelatert livskvalitet klart bedret i løpet av de første 6 måneder med dyp hjernestimulering.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 27. sep. 2007 08:30 - Sist endret 11. okt. 2007 14:33