Disputas: Torild Skrivarhaug

Cand.med. Torild Skrivarhaug ved vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): The prognosis of children with Type 1 diabetes in Norway. A 24-year follow-up study

1. opponent: Prof. dr.med. Knut Borch-Johnsen, Steno Diabetes Center, Gentofte, Danmark
2. opponent: Professor dr.med. Trond Geir Jenssen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem: Professor II dr.med. Torill Sauer, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Jak Jervell, Medisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege dr.med. Geir Joner (hovedveileder), Barnesenteret, Ullevål univ.-sykehus HF

Prognosen ved Type 1 diabetes – en 24-år lang oppfølgningsstudie
Norge har en av verdens høyeste forekomster av type 1 diabetes hos barn under 15 år. Oppfatningen hos norske leger er at diabetesbehandlingen er blitt bedre og at risikoen for senkomplikasjoner og tidlig død er redusert. Det har vært viktig å få bekreftet disse antagelsene. Barnelege Torild Skrivarhaug har undersøkt dødelighet og dødsårsaker i en oppfølgningsstudie av alle barn i Norge som fikk diagnosen type 1 diabetes i perioden 1973-1982, i alt 1906 personer. I dette landsomfattende materialet fra Norsk Diabetesregister, har hun også kartlagt diabetiske senskader i form av nyreskade og øyeskade hos et representativt utvalg på 299 av disse pasientene. I sin avhandling viser Torild Skrivarhaug at etter gjennomsnittlig 24 år (maksimalt 30 år) med sykdomsvarighet har diabetespasientene fire ganger økt dødelighet sammenlignet med bakgrunnsbefolkningen. Dette gjelder både kvinner og menn. Begge kjønn har økt risiko for å dø av hjertekarsykdom og menn har økt risiko for å dø pga. ulykke eller selvmord, sammenlignet med bakgrunnsbefolkningen. Den kliniske undersøkelsen viste en lav forekomst av både diabetisk nyreskade og alvorlig øyeskade (diabetisk proliferativ retinopati). Den viktigste risikofaktoren for å utvikle senkomplikasjoner er forhøyet blodsukker. Studien har vist at type 1 diabetes diagnostisert i barnealder fortsatt har en ikke ubetydelig overdødelighet. Akutte komplikasjoner som insulinsjokk og syreforgiftning kan være livstruende. Videre bør man tidlig være oppmerksom på risikofaktorer for hjertekarsykdom hos denne pasientgruppen. Den lave forekomsten av diabetisk øyeskade og nyreskade viser at prognosen ved type 1 diabetes i Norge er bedret tiltross for at mange i pasientgruppen som ble undersøkt, ikke var optimalt behandlet i følge Nasjonale og Internasjonale retningslinjer.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 24. apr. 2007 14:35 - Sist endret 19. sep. 2007 08:42