Disputas: Helene Lundgaard Søberg

Cand.san. Helene Lundgaard Søberg ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Life after severe multiple injuries – multidimensional functioning and the rehabilitation process

1. opponent: Docent Raija Tyni-Lenné, Institutionen för Neurobiologi, Vårdvetenskap och Samhälle (NVS), Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm
2. opponent: Overlege dr.med. Martinus Bråten, Ortopedisk avdeling, St. Olavs hospital HF, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.philos. Inger Holm, Rikshospitalet / Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Helge Jostein Nordal, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor dr.med. Erik Bautz-Holter (hovedveileder), Avd. for fysikalsk medisin og rehabiltering, Bevegelsesdivisjonen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Fysioterapeut og forsker Helene Lundgaard Søberg har funnet at personer som har vært utsatt for ulykke med flere og alvorlige skader har langvarige problemer, både når det gjelder fysisk og psykososial funksjon og redusert livskvalitet. To år etter ulykken var under halvparten (43%) fullt tilbake i jobb, mens åtte prosent var blitt uføretrygdet. De skadete har behov for videre rehabilitering etter hjemkomst fra sykehus/rehabiliteringsinstitusjon. Imidlertid mottar de i liten grad et rehabiliteringstilbud i kommunene der flere fagpersoner og/eller etater samarbeider med brukerne for at de skal nå sine mål om bedret kroppsfunksjon, aktiviteter og deltakelse sosialt, i jobb og fritid. Hvert år registreres ca 900 skadete pasienter i Traumeregisteret ved Ullevål universitetssykehus. Studien omfatter 105 pasienter i alderen 18-67 år fra Helseregion Sør og Øst, som i perioden januar 2002 til juni 2003 ankom sykehuset med alvorlig mulititraumeskade (to eller flere skader) innen 24 timer etter ulykken. Hensikten med studien var å få kunnskap om funksjon, livskvalitet og rehabilitering etter hjemkomst. Pasientene ble intervjuet om rehabiliteringsprosessen, og besvarte også spørreskjema om helse og funksjon henholdsvis kort tid etter hjemkomst, og ett og to år etter skaden. Pasientene hadde gjennomsnittlig mer enn sju registrerte skader hver, som blant annet omfattet hjerneskader, muskel/skjelettskader og ryggmargskader. De hadde redusert egenrapportert helse og funksjon sammenlignet med norsk normalbefolkning på alle tidspunkt. Faktorer som hadde betydning for funksjon, funksjonshemning og retur til arbeid omfattet utdannelse, yrke, skadens alvorlighetsgrad, og fysisk, kognitiv, og sosial funksjon. Rehabiliteringstilbudet i kommunene ble hovedsakelig gitt av enkeltstående fagpersoner i form av et tradisjonelt behandlingsrettet rehabiliteringstilbud. Studien understreker behovet for et mer tverrfaglig og helhetlig rehabiliteringstilbud til alvorlig skadete pasienter.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 30. aug. 2007 12:44 - Sist endret 19. sep. 2007 08:31