Disputas: Kathrine Stene-Johansen

Siv.ing. Kathrine Stene-Johansen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Characterisation and molecular epidemiology of hepatitis A virus (HAV) in Norway based on the detection of HAV RNA in blood

Docent Anders Widell, Instituionen för medicinsk mikrobiologi, Lunds universitet, Universitetssjukhuset MAS, Malmø, Sverige
Dr. Olav Dalgard, Medisinsk avdeling, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF
Førsteamanuensis Susanne Gjeruldsen Dudman, Epi-Gen, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Kjetil Klaveness Melby, Medisinsk servicedivisjon, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Kjell Skaug, avdeling for virologi, Nasjonalt Folkehelseinstitutt

Hepatitt A var vanlig i Norge frem til 2.verdenskrig, men økt levestandard og gode sanitære forhold gjør at vi i dag har få tilfeller. Likevel er enkelte miljøer med spesiell risikoadferd fortsatt utsatt for hepatitt A smitte i Norge. I de senere år har det vært flere utbrudd av hepatitt A i Norge, spesielt blant stoffmisbrukere og homoseksuelle menn.

Forsker Kathrine Stene-Johansen har i sin doktoravhandling genetisk karakterisert utbruddstammer av hepatitt A-virus fra perioden 1995-2004. Ut i fra disse resultatene har hun og medarbeidere fulgt spredningen av viruset i befolkningen i Norge. Studiene viser at når viruset introduseres blant homoseksuelle menn eller stoffmisbrukere, spres smitten raskt innen miljøene. Smitten foregår også på tvers av landegrensene, noe som fører til et internasjonalt smittepress på homoseksuelle menn spesielt. Smitten er derimot liten i Norge mellom stoffmisbrukere og homoseksuelle menn, og fra disse miljøene til befolkningen forøvrig. I avføringen til en smittet person er det store mengder hepatitt A virus, som spres under dårlige hygieniske forhold ved kontakt mellom mennesker og gjennom forurenset mat og vann. I tillegg kan viruset smittes via blod. Det er verdt å merke seg at risikoen for smitte er størst i perioden like før pasienten blir syk.

Under utbrudd blant stoffmisbrukere kan det være stor risiko for blodsmitte ved bruk av felles sprøyter og utstyr. I slike perioder med hepatitt A-utbrudd i Norge vil det kunne være risiko for smitte til befolkningen for øvrig. For eksempel kan en blodgiver være smittet uten å kunne vite det og dermed overføre smitte til mottaker. For å forebygge nye utbrudd er det derfor viktig å vaksinere blodgivere, homoseksuelle menn og stoffmisbrukere i Norge.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 1. juni 2007 13:22 - Sist endret 28. aug. 2007 11:21